2024. Július 23. kedd
Nem kérdés, hogy az értékes vitaminokban gazdag gyümölcsök egészségesek. Érdemes tudni, hogy míg némelyikük valódi kalóriabomba, addig mások alacsony fruktóztartalmuknál fogva kalóriabarátok, így a testsúlyukra odafigyelők is sokat fogyaszthatnak belőlük. Következzen a kalóriaszegény gyümölcsök toplistája, melyekből számolgatás és aggodalom nélkül bátran fogyaszthatunk.

Általánosságban elmondható, hogy minél magasabb egy gyümölcs víztartalma, annál alacsonyabb a fruktóz- és következésképpen a kalóriatartalma is. A bogyós gyümölcsök (eper, málna, áfonya, ribizli) kalóriaszegények, míg pl. a banán, szőlő, mangó több kalóriát tartalmaznak.

A következő nyolc gyümölcs kevés kalóriát tartalmaz. (Az értékek 100 g-ra vonatkoznak)

Gyümölcs alacsony kalória

1. Görögdinnye (38 kcal és 3,9 gramm fruktóz)

90%-os víztartalmával a görögdinnye a legkalóriaszegényebb gyümölcsök közé tartozik. Kísérletező kedvűek, ínyencek kipróbálhatják az év grilltrendjébe illeszkedő grillezett dinnyét, mint változatosságot.

2. Málna (34 kcal és 2,1 gramm fruktóz)

A kalóriaszegény gyümölcsök listáján szintén elöl szerepel az édes málna. Kiváló fogyókúrás gyümölcs, amit saláták készítéséhez is bátran használhatunk.

3. Eper (32 kcal és 2,3 gramm fruktóz)

Az eperről nem is gondolnánk, hogy szintén listavezető. Fogyókúrás smoothie-k kedvelt alapanyaga, de magában fogyasztva is sokak kedvence.

4. Ribizli (33 kcal und 2,5 gramm fruktóz)

A ribizli igazi vitaminbomba: magas C-vitamin tartalma mellett egy sor értékes ásványi anyagot is tartalmaz; például: kalciumot és vasat. Sok vitamin, kevés kalória: jobbat el sem tudunk képzelni.

5. Grapefruit (44 kcal és 2,5 Gramm fruktóz)

86%-os víztartalmával igazi fogyókúrás gyümölcs, ráadásul számos pozitív hatást gyakorol a szervezetre, így kihagyhatatlan a gondosan összeírt bevásárlólistáról.

6. Papaya (32 kcal és 3,5 gramm fruktóz)

Nagyon alacsony kalóriatartalma miatt, aki szereti, és találkozik vele a zöldségesnél, bátran vegyen belőle. Zöldségekkel kombinálva, salátákba is nagyon finom.

7. Áfonya (37 kcal und 3,3 gramm fruktóz)

A kiegyensúlyozott étrend tökéletes szereplője, kihagyhatatlan a listánkról. Ráadásul az otthoni kiskertben is könnyen termeszthető.

8. Őszibarack (41 kcal und 1,2 gramm fruktóz)

Az édes őszibarack is 90 %-os víztartalommal bír és csak 41 kalóriát tartalmaz, snack-nek is kiváló, jó döntés mint kalóriabarát gyümölcs.

Mit érdemes tudni a fruktózról?

Azt gondolhatnánk, hogy a fruktóz, köznapi nevén a gyümölcscukor egészségesebb, mint a hagyományos, finomított cukor. Ez nem így van. A szervezet legfontosabb energiaforrásával, a glükózzal, azaz szőlőcukorral szemben a gyümölcscukor nem serkenti az inzulin kiválasztását.

Ennek az a következménye, hogy az agy éhségközpontja nem érzékel telítettségérzetet. Fruktóztartalmú élelmiszerekből így hajlamosak vagyunk a túlevésre és nagy kalóriabevitelre. A túlzott fruktózfogyasztás a kalóriamérlegen túl a fogakat is megterheli.

Fontos tudni, hogy nem csak a gyümölcsökben található meg a gyümölcscukor. Sok készétel, fagylalt, smoothie tartalmaz fruktózt.


Szerző: Tajnafői Éva
2022. 09. 02.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés