2017. November 24. péntek
Karbantartjuk a lábat -  Lábtorna -  Lábbeli: divat vagy kényelem? -  További tippek a visszértágulat ellen
Ha a lábak "ólomnehezek", viszkető, feszülő érzés jelentkezik, hosszabb álldogálás után lábfájás lép fel, sőt estére be is dagadnak a bokák, az azt jelenti, hogy a vénák nem működnek megfelelően. Igaz ez akkor is, ha még nem észleljük a visszértágulatokat. Az alábbiakban a visszértágulat enyhe formájára és megelőzésére szolgáló egyszerű, de hatékony kúrákat mutatunk be.

A hideg víz felhasználása otthoni körülmények között is könnyedén elvégezhető: mindössze hideg csapvíz szükséges hozzá. A lényeg a hideg víz, a meleg ugyanis elernyeszti a vénákat, gátolja a vérvisszaszállítást. Annál hatékonyabb a kezelés, minél hidegebb a víz, de csak akkor fogjunk hozzá a kúrához, ha a lábunk meleg.

visszértágulat

Csak a hűtésnek van gyógyhatása, mert fokozza a szövetek feszességét, növeli a lábszárvénák szállítási teljesítményét, és csökkenti a lábikra körfogatát. Ha valaki érzékeny a hidegre, vagy attól tart, hogy megfázik, esetleg nem érzi elég melegnek a lábait, akkor alkalmazzon váltott vizes kezelést. Kezdjük meleg vízzel, és fejezzük be hideggel. Mindig a hideget hagyjuk a végére! Addig hűtsük lábunkat, amíg csak el bírjuk viselni, majd minden esetben tornagyakorlatokkal, gyors járással melegítsük vissza.

A visszeres lábak számára a legjobb a délutáni vagy az esti hideg lábfürdő. Engedjük tele a kádat hideg vízzel, majd mindkét lábunkat tegyük bele. A lábfürdő időtartama egyénenként változó, de legalább egy-két percig tartson. Utána nem kell megtörölni a lábat, csak simítsuk le a vizet, és jöhet a felmelegítés tornával.

Karbantartjuk a lábat

A lábak legnagyobb ellensége az ülés és az állás. Akiknek visszértágulatuk van, azoknak az egyik leghatásosabb gyógymód a mindennapos testmozgás. A biciklizéssel a lábikrák izmait fejleszthetjük, a tenisz, a tollaslabda, a tánc mind igen hasznosak, hiszen alaposan megdolgoztatják a lábakat; a kocogást azonban kerüljük! Az úszás különösen hasznos, mert az egész testet karbantartja, a hideg hatására pedig frissebb lesz a vérkeringés, a felületi vénák kiürülnek, összehúzódnak.

Lábtorna

Aki sem az uszodát, sem a társas sportokat nem kedveli, naponta fél óra kiadós, tempósabb sétával segíthet a lábszárizmain, de otthon is végezhet lábtorna-gyakorlatokat.

1. Rogyadozó járás
Enyhén behajlított térddel, de egyenes háttal tegyünk kis lépéseket a szobában. Fokozatosan mélyítsük a térdhajlítást!

2. Pipiskedő járás
Tegyünk néhány lépést pipiskedve, a sarkakat emeljük olyan magasra, amilyenre csak tudjuk. A gyakorlat a nagy lábszárfeszítő izmot erősíti.

3. Fel a térdekkel!
Álljunk egyenesen, emelkedjünk lábujjhegyre. Behajlított térddel emeljük minél magasabbra egyik, majd másik lábunkat.

4. Biciklizés fekve
Feküdjünk hanyatt, és végezzünk bicikliző mozgást. A gyakorlat annál hatásosabb, minél inkább a padló közelében nyújtjuk előre a lábunkat.

Lábbeli: divat vagy kényelem?

A divatos cipők sajnos nem veszik figyelembe a láb anatómiai adottságait. A legtöbb nő magas sarkú cipőben tipeg, ami az évek során megbosszulja magát. Megrövidülnek az Achilles-inak, elsatnyulnak a lábikraizmok, kalapácsujj alakulhat ki. Az ideális cipő alacsony sarkú, jól támasztja a sarokcsontot, puha talpú és lekerített orrú. Ha visszeres lábunk miatt mindennapos sétára szánjuk rá magunkat, séta közben és otthon is kizárólag egészséges cipőt hordjunk. A legjobb persze az lenne, ha mindig ilyet viselnénk.

A vénák egészsége szempontjából az sem mindegy, hogyan ülünk. Akadályozza a vénás vér visszafolyását, ha a teljes comb az ülőlapon nyugszik. Kerüljük a kemény és magas ülőfelületű székeket! Ideális a kárpitozott ülőfelület, amire ne üljünk rá egész combunkkal és a térdek se legyenek túlságosan behajlítva. A visszértágulatok kialakulásának kezdeti szakaszában fontos segítséget nyújtanak a vény nélkül kapható készítmények, melyek javítják az erek rugalmasságát, erősítik a vénák falát.

További tippek a visszértágulat ellen

• Munka közben lehetőleg ne tegye keresztbe a lábát! Bármennyire is kényelmes ez a testtartás, valójában elszorítja az ereket, és nagymértékben megnehezíti a véráramlást.
• Gyakorta változtassa testhelyzetét, ne üljön vagy álljon hosszú ideig ugyanabban a pozícióban! Időnként keljen fel, és sétáljon egyet!
• Ha mindenképpen egy helyben kell maradnia, próbálja mozgatni a lábát! Körözzön lábfejével előbb az óramutatóval megegyező, majd azzal ellentétes irányba! Ezután nyújtsa ki előre a lábát, és a lábujjait irányítsa előbb a mennyezet majd a padló felé! Végezetül emelje fel a lábát a földről, és térdét finoman hajlítsa vissza!
• A folyamatos állást és ülést időnként szakítsuk meg mozgással!
• Kerüljük a tartós szaunázást és termálfürdőzést!
• Próbáljunk megszabadulni esetleges túlsúlyunktól!
• Ne hordjunk túl szoros ruhákat és magas sarkú cipőket! Ha szükséges, viseljünk gumiharisnyát.


2006. 09. 06. (Aktualizálva - 2011. 12. 13.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés