2019. December 13. péntek
Pozitív viselkedésminták -  Az iskola -  Leggyakoribb kérdések -  Motiváló tényezők -  Akadályozó tényezők
A megelőzés, mint az egészség megőrzésének eszköze nem új törekvés. A mandarinok Kínájában a "családorvosok" addig kapták fizetésüket, ameddig a gondjaikra bízott családtagok egészségesek maradtak. Mihelyt valamelyikük megbetegedett, javadalmazásukat azonnal felfüggesztették, és csak akkor kapták vissza; ha mikor a beteg újra egészségessé vált.

A megelőző gondolkodás sokáig háttérbe szorult a gyógyító orvoslás mögött. Az egészségnek, mint értéknek a felismerése még később, az 1980as évektől vált széles körben elfogadottá, elsősorban az Egészségügyi Világszervezet kezdeményezésére. Ez a törekvés több vonalon indult be, egyik út az "Egészséges Városok" program indítása volt, amelyhez hazánk is rövidesen csatlakozott. Ezen program a későbbiekben számos alprogramot alakított ki, ilyen volt az "egészséges iskolák", "egészséges munkahelyek", "egészséges régiók" program stb.

egészség egészségre nevelés

Pozitív viselkedésminták

A megelőző orvoslásnak egyik általánosan megfogalmazott célja a pozitív viselkedésminták kialakítása, az egészséges fejlődés biztosítása annak érdekében, hogy megelőzzük a kóros viselkedésformák kialakulását (pl. beilleszkedési zavarok, dohányzás, alkohol, játékszenvedély-betegség, drog stb.) valamint a kapcsolati zavarok okozta pszichoszomatikus betegségeket (colitis ulcerosa, ekcéma, asztma stb.), ezért az első célcsoportokat a fiatalok rétegéből választottuk ki. Ez a megelőzési programok kiinduló lépcsőfoka, mely megfelelően alkalmazva még korábban ad lehetőséget a betegségek kiiktatására, mint a szűrővizsgálat.

Az iskola

Az alapszint mérésére egy XIV. kerületi általános iskola és gimnázium tanulóit választottuk. A vizsgált korosztályok egészségüggyel kapcsolatos érdeklődésének felkeltésére a tantestület nőgyógyász, urológus és dietetikus szakember segítségét kérte. A beszélgetések a gimnáziumi osztályokban tanórákon kívüli időpontban, míg általános iskolai osztályokban osztályfőnöki óra keretében történtek.

Az iskola és a tanulók által felkért dietetikai és allergológus szakember hétköznap délután fogadta az iskola bármely érdeklődőjét. A nőgyógyász a lányoknak, az urológus a fiúknak külön-külön nyújtott felvilágosítást. Gimnáziumi osztályokban osztályonként közelítettük meg a problémákat, az általános iskolában külön látogattuk meg a hetedik, nyolcadik osztályosokat és összevontan az öt-hatodikosokat. Bár a kérdőívek, kérdések feldolgozása a szakemberek által jelenleg is tart, a beszélgetésekből a következő problémafelvetések, meglátások máris levonhatók.

Leggyakoribb kérdések

A gimnazisták leggyakoribb kérdései a nőgyógyászati felvilágosítás során a következők voltak:

♦ legideálisabb fogamzásgátló tabletták, káros mellékhatásaik
♦ havi ciklussal kapcsolatos problémák
♦ konkrét nőgyógyászati megbetegedésre utaló tünetek felvillantása.

Általános iskolások érdeklődése elsősorban:

• a havi ciklusra
• fogamzásgátlás módszereire
• • a szexuális élet kezdésének időpontjára
ideális családtervezésre vonatkozott.

Az urológus és a gimnazisták beszélgetése során a leggyakoribb kérdések a következők voltak:

• miből áll a katonaorvosi vizsgálat
• a drog, dohányzás potenciát csökkentő hatásai
• a G-pont problematikája
• a nemi szerv optimális anatómiai méretére vonatkozó adatok.

A fenti szakembernek az általános iskolások a következő kérdéseket vetették fel:

• korhoz kötötte az óvszer vásárlása
• mi az a G-pont
• milyen életkorban kezdődnek a nemi működések.

A legmegrázóbb kérdés az urológusnál vetődött fel általános iskolás fiútól: mit tegyen a gyerek, ha a környezetében senkivel sem tudja megbeszélni a problémáit (krízis)?

Dietetikus megjelenése nemcsak azért fontos az iskolások között, mert a gyerekek igényelték a diétás tanácsadást (divat), hanem azért is, mert a felsorolt vezető betegségcsoportoknál a táplálkozás rendkívül fontos szerepet játszik (vashiányos vérszegénység, elhízás). A teljes minta eredménye még jelen esetben is várat magára, de néhány jellemző adat már kikristályosodott:

• a táplálkozási alapfogalmakkal a megkérdezettek 70%a tisztában van
• egészségesen étkezőnek vallja magát 64%, de ugyanakkor
• naponta fél-egy liter üdítőt fogyaszt 77%
• édességet, rágcsálnivalót naponta többször eszik 60%.

Az allergológusunk az előszűrőlap kitöltése után vállalta csak a szűrést, amelynek következtében tizennyolc főt irányított további kivizsgálásra. A következő feladat a felvetett kérdésekkel kapcsolatos tudásanyag kidolgozása volt, amely jelenleg is folyamatban van a szakemberek által.

Az urológus összefoglalót készített valamennyi iskolai tanuló számára. A nőgyógyászok a tiniambulancia keretein belül meghatározott időpontban várják az oda szervezetten és egyenként látogató fiatal lányokat, fiúkat. Tiniambulancia sok helyen működik az országban, a meghirdetett rendeléseken folyamatosan tartanak felvilágosító-egészségnevelő előadásokat, tanácsadásokat osztályoknak, iskoláknak.

Motiváló tényezők

A fiatalok körében folyó felvilágosító programok melletti motiváló tényezők:

• Divat az egészséges életmód.
• A megfelelő egészségügyi ismeretek birtoklása személyiségüket gyarapítja, ezáltal a kortárs csoportban szerepük felértékelődik.
• Az ismeretek birtokában "felnőttnek képzelik magukat".

A végzős középiskolai hallgatók a szűrővizsgálatok eredményéről magyar-angol nyelvű tájékoztatót kapnak, amelyet, pályaválasztás esetén csatolhatnak az önéletrajzhoz.

Akadályozó tényezők

A program melletti akadályozó tényezők:

• Félelem az eredményektől.
• Nincs rá idő, pénz.
• Nem bízik az egészségügyi személyzetben.
• Nem érzi otthonának a helyi közösséget.

Az egészségnevelés intézményi keretek között a leghatékonyabb, és erre a legjobb az iskolai környezet, ahol a gyerekek életük jelentős részét eltöltik, és személyiségük nagyban formálódik. Ezt néha a családi keretek nem tudják helyettesíteni a szakismeretek hiányában. Az egészséges életmód otthoni mintájának biztosításán kívül a szülők segíthetik az iskolákat a szervezett oktatások beindításában és gyerekeik motiválásában.



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés