2021. Január 28. csütörtök
Körülbelül minden ötödik, dopamin-agonista (a dopamin termelődését segítő) szert szedő Parkinson-kóros páciensnél jelent meg játékszenvedély vagy hiperszexualitás – állapították meg a rochesteri Mayo Klinika kutatói.

Nem tapasztalták ezeket a viselkedési formákat azoknál a pácienseknél, akiket nem kezeltek e szerekkel vagy a szokásos terápiás adagnál kevesebbet kaptak, valamint azoknál, akik a karbidopa és levodopa hatóanyagú szereket önmagukban kapták.

Parkinson-kór

J. Michael Bostwick munkatársaival 267 pácienst vizsgált 2004 és 2008 között. A 46 és 80 év közötti páciensek közül hat férfinál és egy nőnél alakult ki valamely mértékű megszállottság már egy hónappal azután, hogy elérték a dopamin-agonista fenntartó szintjét. Öten szenvedélyes játékosok lettek, öten hiperszexuálisak, de más jellegű megszállott viselkedést is megfigyeltek. Két pácienst már pszichiátriai kezelés alá vontak, mielőtt kiderült, hogy állapotuk a Parkinson-szerekkel függ össze.

A kóros viselkedés megszűnt, amikor a kezelést felfüggesztették vagy a dózist csökkentették. A zavar a dopamin-agonistákkal kezeltek 18,4 százalékánál fordult elő, míg az ilyen szert nem szedők körében nem jelentkezett.

Bostwick arra figyelmeztet a Mayo Clinic Proceedings című szaklap áprilisi számában megjelent tanulmányban, hogy a gyógyszerek ezen mellékhatásáról is tudniuk kell a Parkinson-kórral kezelt pácienseknek, sőt társuknak és családjuknak is, mielőtt a megfelelő terápia mellett döntenek.


Forrás: MTI
2009. 04. 14.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés