2019. Július 23. kedd
A koffein több mint 63 növényfajta levelében, magjában és gyümölcsében megtalálható alkaloid, a legtöbben világszerte mégis a kávéból nyerik ki napi adagjukat. A serkentő, fáradtságot késleltető hatású anyagról sok tévhit kering. Vajon igazak?

Tévhit: A koffein függőséget okoz
Tény: Nos, ez attól függ, mit nevezünk függőségnek. A koffein serkenti az idegrendszert, és rendszeres fogyasztása enyhe fizikai függőséget okozhat. Ennek ellenére nem befolyásolja úgy az életünket, mint a kábítószerek, ezért a szakértők többsége nem minősíti a koffeinfüggőséget függőségnek. A koffeinfogyasztás hirtelen leállítása esetén fejfájást, kimerültséget, szorongást, ingerlékenységet, rossz kedélyállapotot és koncentrációs problémákat tapasztalhatunk, ezt azonban az elfogyasztott mennyiség fokozatos csökkentéssel ki lehet küszöbölni.

koffein

Tévhit: A koffein álmatlanságot okoz
Tény: Attól függ. A szervezet gyorsan felszívja a koffeint, de gyorsan ki is üríti. A májban feldolgozott koffein felezési ideje viszonylag rövid: körülbelül 4-5 óra alatt az elfogyasztott koffein fele eltávozik a szervezetből, további öt óra múlva pedig 75 százaléka eltűnik. Ha valaki nem túlérzékeny, a reggeli egy-két csésze kávé nem befolyásolhatja az éjszakai alvást. Ha biztosra akarunk menni, hogy ne kelljen birkákat számolnunk lefekvés után, az utolsó kávét legalább hat órával ágyba bújás előtt igyuk meg.

Tévhit: A koffein növeli a csontritkulás, a szívbetegség és a rák kockázatát
Tény: A mértékletes koffeinfogyasztás, azaz körülbelül napi 300 milligramm, vagyis három csésze kávé fogyasztása az egészséges felnőttek többségében semmilyen kárt nem okoz. Egyesek, köztük az idősek és a magas vérnyomásban szenvedők azonban érzékenyebbek lehetnek hatásaira.
Csontritkulás: Nagy mennyiségben, hét-nyolc csésze kávé esetén a koffein növelheti a kalcium- és magnéziumveszteséget a vizeletben. Ha viszont elegendő kalciumot fogyasztunk, a legújabb kutatások szerint a koffein nem növeli a csontvesztés mértékét. Idősebb nőknek mindenesetre érdemes lehet kikérniük orvosuk véleményét, hogy érdemes-e legfeljebb 300 grammra korlátozni koffeinfogyasztásukat.
Szívbetegség: Nagyszabású kutatások azt mutatták, hogy a koffeinfogyasztás nem növeli a szív-érrendszeri betegségek kockázatát, nem fokozza a koleszterinszintet, és nem okoz szabálytalan szívverést. Érzékenyebbeknél a pulzus és a vérnyomás rövid időre enyhén megemelkedhet, de ennek mértéke minimális. Magas vérnyomásban szenvedők a biztonság kedvéért kérjék ki orvosuk véleményét.
Rák: Tizenhárom, összesen 20 ezer ember részvételével készült tanulmány elemzése nem mutatott összefüggést a rák és a koffeinbevitel között. Sőt, a koffein valójában védő hatást is gyakorolhat bizonyos daganatos betegségek ellen.

Tévhit: A terhes és a teherbe eséssel próbálkozó nőknek nem tanácsos a koffein fogyasztása
Tény: A koffein és a termékenységi tényezők összefüggését vizsgáló kutatások szerint a mértékletes koffeinfogyasztás biztonságos. A koffein és a teherbe esés idejének kapcsolatát vizsgáló kutatások sem hoztak meggyőző bizonyítékot arra nézve, hogy a koffeintartalmú italok csökkentenék a teherbe esés esélyét. A mértékletesség azonban itt is ajánlatos: a terhes nők lehetőleg ne fogyasszanak napi 200 mg-nál több koffeint.

Tévhit: A koffein ártalmas a gyerekeknek
Tény: A gyermekek koffeinlebontó képessége általánosságban véve ugyanolyan, mint a felnőtteké. A kutatások nem találtak kimutatható hatást a hiperaktivitásra és a figyelem időtartamára. Mindenesetre annak ellenére, hogy a kutatási eredmények szerint a napi legfeljebb 300 mg koffein fogyasztása nem ártalmas a gyermekeknek, a koffeint tartalmazó üdítőitalok és energiaitalok semmi esetre sem számítanak számukra egészségesnek.

Tévhit: A koffein ellensúlyozza az alkohol hatását
Tény: A klisé szerint egy csésze kávé kiüti az előtte felhörpintett alkohol hatását, kutatások szerint azonban ez nem igaz, és a koffein nem segít kijózanodni, sőt, még fel is erősíti az alkohol hatását. Azok, akik az alkohol mellett kávét is isznak, úgy vélik, nyugodtan a volán mögé ülhetnek, pedig reakcióidejük csökken, és a statisztikák szerint nagyobb valószínűséggel szenvednek autóbalesetet.

Tévhit: A koffeinnek nincs egészségügyi előnye
Tény: Egy biztos, a koffein fokozza az éberséget, a koncentrációs készséget, az energiaszintet és a tisztafejűséget, és ezt a kutatási eredmények is alátámasztják. A koffeintartalmú italok az utóbbi időben a figyelem középpontjába kerültek magas antioxidánstartalmuk miatt, ami a szív egészségét javítja, és segít a rák megelőzésében. A hisztaminok koncentrációjának csökkentésére irányuló képességének köszönhetően a koffein az allergiás reakciókat is hatékonyan kezelheti, bár ennek bizonyításához további kutatásokra lesz szükség. Néhány kutatás szerint a koffein a Parkinson-kór, a májbetegség, a kolorektális daganatok és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát is csökkentheti.

Ahogyan mindenben, a koffein esetében is a mértékletesség a kulcs. A szakértők azt javasolják, hogy a felnőttek napi koffeinfogyasztása ne haladja meg a 300 mg-ot.


Forrás: Medipress
2011. 05. 09.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés