2021. Június 20. vasárnap
Kutatások szerint a gyakori fájdalomcsillapító, a paracetamol szedése felnőttek és gyerekek esetében egyaránt súlyosbíthatja a már meglévő asztmás tüneteket, sőt, új betegség kialakulásához is vezethet.

A Pediatrics című szaklapban publikált tanulmány szerint a különböző márkanevek alatt árusított paracetamol (más néven acetaminofen) közvetlen kapcsolatba hozható az asztmatikus betegségek kialakulásával. A tanulmányhoz Dr. John McBride, a Robert T. Stone Pulmonológiai Központ, Akron Gyermekkórház munkatársa egy 54 országban, 520 ezer gyermek részvételével készült kutatás adatait használta fel.

asztma, paracetamol

Az eredmények szerint az asztma kialakulásának esélye 60 százalékkal nőtt azoknál a 6-7 éves gyerekeknél, akik egy hónapnál ritkábban, de évente legalább egyszer szedtek paracetamolt. A rizikó háromszorosára emelkedett azoknál, akik havonta legalább egyszer kaptak a gyógyszerből.

„Mindent meg kell tennünk, hogy tudatosítsuk a szülőkben és orvosokban, hogy elképzelhető, hogy a láz- és fájdalomcsillapító acetaminofen kiiktatásával vagy más gyógyszerrel való helyettesítésével megelőzhetjük egyes asztmatikus betegségek kialakulását” – nyilatkozta McBride.

A 13-14 évesek esetében az egy hónapnál ritkábban, de évente legalább egyszer beszedett paracetamol 40 százalékkal növelte az asztma kialakulásának esélyeit és duplájára emelte azoknál, akik havonta legalább egyszer kaptak a szerből. A vizsgálatok szerint a már meglévő asztmás tüneteket is súlyosbítja az acetominofen, ugyanakkor az ibuprofén nem okoz hasonló gondokat.

Független szakértők igyekeztek leszögezni, hogy egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a paracetamol asztmát okozna, mindössze az összefüggést sikerült kimutatni a megnövekedett rizikó és a gyógyszerszedés között. Ez a különböző gyógyszerek közötti kölcsönhatás eredménye is lehet.

„Ez csak egy emlékeztető arra vonatkozóan, hogy tisztában legyünk vele, a recept nélkül kapható gyógyszerek sem minden esetben biztonságosak – fejtette ki Dr. Fernando Holguin, a Pittsburgh Egyetem Egészségügyi Központ tüdőgyógyászati-, allergológiai- és pulmonológiai sürgősségi ellátás osztályának docense. – Az én kisfiam is asztmás, és ha lázas, inkább adok neki ibuprofént, mint paracetamolt.”


Forrás: Medipress
2011. 11. 13.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés