2024. Június 17. hétfő
Milyen gyógynövények segíthetnek az alvási problémákon? -  Mindenkinél személyre szabott segítség szükséges
Rengeteg ember küzd elalvási és átalvási nehézségekkel, ezért nem meglepő, hogy komoly iparág épült az álmatlanság esetén megoldást kínáló termékek kereskedelmére. Sokan ezek közül a természetes megoldásokat keresik, ezért dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ vezető neurológusa, az alváslabor szomnológusa azokról a gyógynövényekről beszélt, amelyeknek valóban lehet hatása az alvásra, és arra a helyzetre is felhívta a figyelmet, amikor már orvosi segítségre van szükség.

Milyen gyógynövények segíthetnek az alvási problémákon?

Valeriána
A gyógynövények is segíthetnek az enyhe alvászavaron. A valeriána vagy macskagyökér az egyik leggyakrabban alkalmazott gyógynövény álmatlanság esetén, a 18. századtól kezdve ismert a hatása. Többféle formában is elérhető, hozzáférhető teaként, kivonatként, étrendkiegészítőként. A kutatók már több növényi szubsztanciát is izoláltak a macskagyökérben, amelyek hatással lehetnek az alvásra, de a működési mechanizmus még ma sem ismert pontosan. 2020-ban több vizsgálat eredményeinek elemzése alapján arra jutottak, hogy a valeriána a betegek szubjektív megítélése szerint javíthatja az alvás minőségét és ilyen módon valóban hatékony és biztonságosan alkalmazható lehet egyes alvászavarokban.

Kamilla
Sokan kamillateát kortyolgatva éreznek alváskönnyítő hatást, bár ezt az átfogó és mindenkire vonatkozó eredményt kutatások még nem támasztották alá. 2017-ben ugyanakkor idős embereknél próbálták ki a kamilla hatását, miközben 200 mg kamillakivonatot adtak nekik naponta kétszer, 28 napon keresztül. Az eredmények szerint a résztvevők jelentős javulásról számoltak be az alvásminőségükben, a placebóval kezeltekhez képest. Ugyanakkor ez a hatás nem volt igazolható fiatal, illetve középkorú személyek inszomniája (álmatlansága) esetén. A kamillával kapcsolatban érdemes tudni az esetleges mellékhatásokról is, mint például hányinger, hidegrázás, esetleg allergiás reakciók. (Főként azoknál okozhat – ritkán - allergiás reakciót, akik allergiások a parlagfűre, a krizantémra, a körömvirágra és a százszorszépre.) A legbiztonságosabban (rövid távon) fogyasztható formák a tea és a kapszula.
Levendula

A levendula egy népszerű relaxáló és alvást elősegítő gyógynövény, és ezt a kutatók a silexan nevű aktív hatóanyagának tulajdonítják, amelyet ki is vonnak a növényből. Egy tanulmányban a silexan hatását vizsgálták szorongásban és alvászavarban, és azt találták, hogy ez a hatóanyag jelentősen képes volt csökkenteni a szorongást és javítani az alvásminőséget. Ugyanakkor a biztonságosság tekintetében egyelőre még csak a rövid távú hatásról győződtek meg a kutatók.
Golgotavirág

Jóllehet önálló kutatások még nem bizonyították a golgotavirág alvásra gyakorolt hatását, más gyógynövényekkel (elsősorban valeriánával és komlóval) való kombinációban már hatásosnak találták. Akik a kombinált készítményeket kapták, azok javulást tapasztaltak az alvással töltött idő mennyiségében, az elalvási idő rövidülésében, a felkelések számának csökkenésében és az álmatlanság mértékében.

Mindenkinél személyre szabott segítség szükséges

- Azoknak, akik nem idegenkednek a gyógynövényektől, mindenképpen érdemes megpróbálkozniuk a teákkal, vény nélküli készítményekkel – hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ vezető neurológusa, az alváslabor szomnológusa. – Fontos azonban kiemelni, hogy alvászavar esetén mindig el kell magyarázni a betegnek az alváshigiénés szabályokat, és az életmód megváltoztatásával együtt kell a különböző gyógynövényes vagy gyógyszeres terápiákat alkalmazni. Nagy segítséget nyújthatnak a viselkedésre ható tréningek, a relaxációs módszerek, a kognitív viselkedésterápia és a konkrétan az inszomniára kifejlesztett tréningek. Ezekkel a gyógyszeres kezeléseket mindig meg kell támogatni, nem szabad csak a gyógyszerektől várni a megoldást. Ha valakiben már kialakult a félelem, szorongás, egyfajta ellenállás az alvással kapcsolatban, a legsikeresebb megoldás a gyógyszeres és nem gyógyszeres kezelés kombinációja.
Gyakran szükség van az alvás minőségének és mennyiségének objektív megítélésére, az alvás alatt a szervezetben végbemenő kóros működések, elváltozások kizárására, ilyenkor alvásvizsgálatot javaslunk a betegnek. Sokszor ez segít az alvászavar okának pontos kiderítésében, és ennek ismeretében lehet megoldást keresni. Szomnológushoz kell tehát fordulni, ha valaki az alábbiakat tapasztalja:

► Elégtelennek talált alvásmennyiség,
► Rossz alvásminőség, ami megmutatkozhat többek közt elalvási nehézségben, az alvás töredezettségében, vagy például a korai felébredés utáni visszaalvás képtelenségében.
► Nappali tünetek, mint indokolatlan fáradtság, teljesítménycsökkenés és hangulati zavarok.
► A diagnózis felállításához szükség lehet otthoni alvásvizsgáló eszközre vagy alváslaboratóriumi kivizsgálásra, aminek az eredménye alapján már el lehet dönteni, valódi álmatlanságról van-e szó, és ha igen, hogyan lehet azt eredményesen kezelni, akár a gyógynövények erejét is alkalmazva – foglalta össze Vida doktornő.


Forrás: JóAlvás Központ
2024. 04. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés