2021. Május 17. hétfő
Az aszpirin mindennapos bevitele meggátolhatja a vastagbélben a polipok kialakulását, amit a kolorektális (vastag- és végbél-) daganatokat megelőző állapotnak tekintenek.

A kolorektális daganatok a harmadik leggyakoribb rákféleség a férfiak, s negyedik a nők esetében. Évente 12 millió friss esetet diagnosztizálnak, s e rákbetegség 630 ezer halálos áldozatot követel, ezért a kutatók folyamatosan vizsgálják, hogyan lehetne megelőzni a polipok kialakulását.

aszpirin, vastagbél, polip

Az adenóma és a hiperpláziás polip a két leggyakrabban előforduló típusa az elváltozásoknak, amelyek a vastag- és végbél nyálkahártyáján fejlődnek ki. A vastagbél-adenómák gyakoribbak az életkor előrehaladtával. Klinikai vélemény szerint nagyobb kockázatot jelentenek a vastagbélrák kialakulása szempontjából, bár ez csak hosszú évek alatt alakul ki, és csak az adenómák kis százalékában. A hiperpláziás (túlnövekedett) polip önmagában nem kockázati tényező, de ha túl nagy méretű, akkor lehetnek rajta adenómák is. A korai stádiumban felfedezett elváltozás könnyen eltávolítható, mielőtt rákos daganat fejlődne ki.

Bernard Cole, a Vermonti Egyetem kutatója kollégáival négy olyan vizsgálat eredményeit elemezte, amelyet összesen 2698 személy bevonásával végeztek az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Dániában és Franciaországban, hogy kiderítsék, valóban csökkenti-e a napi aszpirinadagolás a polipok kiújulását. A négy vizsgálat résztvevőinek mindegyikénél a kórelőzményében szerepel adenóma vagy kolorektális daganat. A betegek sorsát legkevesebb három éven át követték nyomon.

Mint kiderült, azoknál a személyeknél, akik naponta aszpirint kaptak, 28 százalékkal kisebb a polipok kiújulásának veszélye, mint a placebót szedő kontrollcsoport tagjainál. Az aszpirin 17 százalékkal csökkentette az adenóma kialakulásának kockázatát is.

„Amennyiben sikerülne megelőzni e rákmegelőző állapotok kialakulását, jó eséllyel gátolhatnánk meg a vastagbéldaganatok kifejlődését” – nyilatkozta Bernard Cole, aki vizsgálatairól a Journal of the National Cancer Institute szakfolyóirat legújabb számában számolt be. Cole ugyanakkor megjegyezte, hogy az aszpirin okozhat mellékhatásokat, szedése egyebek között növeli a vérzések kockázatát.


Forrás: MTI
2009. 02. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés