2018. Július 19. csütörtök
Fenyegető szívinfarktus -  Csontritkulás -  Életmódváltás?
A petefészek tüszőhormonjának, az ösztrogén hiánya nemcsak közvetlenül a nemi szervekre hat, hanem testszerte változásokat okoz az érzékszervekben is, ezért a klimaktérium betegségeivel gyakran találkoznak más szakok orvosai is. Ettől az időszaktól kezdve a nők körében ugyanakkor fokozódik a szívbetegségek és a csontritkulás kockázata. A sok esetben életmódváltást is jelentő tudatos megelőzést ezért idejében érdemes elkezdeni.

Fenyegető szívinfarktus

A női nemi hormonok bizonyos fokú védettséget adnak a fogamzóképes korú nőknek a szív-érrendszeri megbetegedésekkel szemben, ez a védelem ugyanakkor a klimaxot követően fokozatosan megszűnik. Ennek köszönhetően menopauza után jóval több nő kap infarktust, mint előtte.

klimax, menopauza

Az érfalvédelmet tekintve a női nemi hormonoknak több szempontból is előnyös tulajdonságaik vannak. Ezek közül a legfontosabbak: előnyösen befolyásolják a vérzsírok összetételét, az érkárosodás kifejlődésében fontos szereppel bíró, úgynevezett szabad gyökök termelését csökkentik, valamint bizonyos értágító hatással is rendelkeznek, és ez az érszűkület kialakulásával szemben hatékony védelmet jelent.

Csontritkulás

Menopauza után a csontállomány évi 1-2 százalékkal csökken. Ennek az az oka, hogy a csontszövetben található építő és lebontó sejtek működésének egyensúlya az utóbbiak javára tolódik el. 80 éves korra a fiatalkori mennyiségnek csupán már az 50%-a van meg. 65 évesen a nők kb. negyedének van csigolyakárosodása, amiből később logikusan adódnak a háti-ágyéki panaszok, a spontán csigolya-összeroppanások, de még az idős korban megszokott testmagasság-csökkenés is legalábbis részben a csontritkulásra vezethető vissza. E folyamat következtében a csontok szilárdsága, rugalmassága csökken, deformitások alakulhatnak ki, a hát meggörbülhet, kifejezetten fokozódik a törésekre való hajlam. Közismert az idős nők szinte minden különösen nagyobb trauma nélküli combnyaktörési hajlama.

A szakirodalomban oszteoporózisnak nevezett csontritkulás szűrésére egyszerűen végezhető, ambuláns, relatíve nem túl drága, kellemetlenséggel, veszéllyel nem járó vizsgálati lehetőség kínálkozik.

A csontritkulás miatt azoknak a nőknek is célszerű ösztrogénpótló kezelésben részesülni, akik a klimaxon jelentősebb szubjektív panasz nélkül mennek keresztül. A csontritkulás miatt bekövetkező combnyaktörés olyan életkorban jelentkezik, amikor a nagyfokú csonttömegvesztés már nem állítható helyre, ezért fontos a megelőzés! A hiányzó női hormonok pótlásán túl szükség esetén a terápia kiegészítői lehetnek az elégséges mennyiségű kalcium elfogyasztása, valamint a kalcium bélből történő felszívódásának, illetve a csontokba való beépülésének gyógyszeres fokozása.

Életmódváltás?

A legtöbb jellegzetes elváltozást akár nagymértékben is csökkenteni lehet az életmód bizonyos módosításaival.

Sok nő hirtelen meghízik ebben az életszakaszban, az elhízás pedig növelheti a vér koleszterinszintjét, fokozva ezzel a későbbi szívkoszorúér-betegségek kockázatát. A súlygyarapodás és a koleszterinszint-emelkedés megelőzése érdekében érdemes csökkenteni a telített zsírsavak (állati eredetű zsírok) bevitelét, tejtermékekből is a minél zsírszegényebbeket választani, rendszeres testmozgást végezni, kerülni a túlzott alkoholfogyasztást, és abbahagyni, de legalábbis csökkenteni a dohányzást.

Egyes szakemberek szerint a változás korában lévő nőknek legalább napi 1000 mg kalcium beviteléről kellene gondoskodniuk. Az ásványi anyag legjobb forrásai a tejtermékek és a levélzöldségek. Ahhoz, hogy a szervezet hatékonyan felszívhassa a kalciumot, D-vitaminra is szüksége van. Ennek a vitaminnak kitűnő forrásai a tengeri halak, pl. konzervszardínia (jó kalciumforrás is egyben). Kerülendő viszont a nyers korpa fogyasztása, mert gátolja a kalcium felszívódását. Ugyanakkor csökkenteni kell a kávé, a tea, a só és az alkohol fogyasztását, ezek ugyanis fokozzák a kalcium kiválasztását.

A csontritkulás megelőzése érdekében igen fontos a rendszeres, de nem túlzásba vitt testgyakorlás. A testmozgással járó terhelés hatására a csontok sűrűsége nő, s így erősebbé válnak. Aki azonban előzőleg hosszú éveken át mozgásszegény életmódot folytatott, valamilyen könnyebb testmozgással, például tempós gyaloglással vagy úszással kezdje.



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés