2017. November 24. péntek
Segítséggel -  Kartempóval -  Páros karral
Sokak számára az úszás a kitett fejjel történő mellúszást jelenti, pedig a nyakbántalmakban, gerincfájdalmakban szenvedők többsége számára ez a kényszeredett fejtartás fokozza az izmok merevségét, görcsössé eszi őket, nem elhanyagolható fájdalmakat okozva. Az ülő életmód okozta problémák kompenzálására is legalkalmasabb a jól végrehajtott hátúszó testhelyzet.

Segítséggel

Kezdetben segítségünkre lehet egy úszólap, ami egyrészt biztonságot nyújt a bátortalanoknak elmerüléstől való félelmeik ellen, másrészt megtámasztja a fejet, és segíti a fej megfelelő helyzetbe kerülésével a nyakizmok ellazulását.

1. Végezzük a gyakorlatot a képen látható módon. Nézzünk fölfelé, ne a lábunkra meredve ússzunk. Törekedjünk arra, hogy a lapot lazán, görcsmentesen fogjuk, hogy ne fokozzuk a vállöv izmainak merevségét. Lábtempónál ügyeljünk arra, hogy a lábak zárt helyzetben legyenek, a térd maradjon a víz vonala alatt, és annak érdekében, hogy lábunk ne merüljön mélyre inkább bokával "rúgjunk ki" a víz felszínére.

2. Pár alkalmas gyakorlás után kipróbálhatjuk a deszka nélküli úszást, kizárólag lábtempóval. Kezünk ilyenkor legyen a törzs mellett.

Kartempóval

3. A kartempó bekapcsolása az úszásba két lépésen keresztül ajánlatos. A 2-es feladatból kiindulva kartempó először az egyik kézzel indítva a comb mellől , szorosan a fül mellett vizet fogva húzás a víz alatt (hajlított karral) egészen a combig. Utána hajtsuk végre a másik kézzel is. Mellőzzük a kapkodást, hiszen elsüllyedés ellen a lábmunka segít minket.

4. A második lépés: mindkét kar egyszerre mozog, csak ellenkező ütemben. A kiinduló helyzet a képen látható: egyik kéz a combnál, másik a fül mellett. Egyszerre indul a két kar, és egyszerre érkezik az ellentétes helyzetbe. Tartsuk ott pár másodpercig, majd lassan újra cseréljük meg őket.Figyeljünk arra, hogy a könyök a víz felett nyújtva legyen, és a törzshöz közel haladjon.

Páros karral

5. Egy érdekes variációja a hátúszásnál a páros karú hátúszás. Van, akinek ezt a karmunkát könnyebb elsajátítania, hiszen mindkét kar ugyanazt a mozdulatsort végzi. Arra ügyeljünk, hogy itt is nyújtott karra lendítsünk a fej fölé, és a fejhez közel fogjunk vizet. Egy apró jó tanács: kezdetben ne tűzzünk ki bizarr célokat magunk elé, legyen csak minden második, harmadik hossz hátúszás, a többi a megszokott pihentető úszásnem.


Szerző: Janzsó Adrienn
Gyógyhírek
/A Heim Pál Gyemekkórház havilapja/
2006. 09. 06.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés