2017. Szeptember 19. kedd
1 . oldal
Zárjuk ki a szervi bajokat -  Ülve a legnehezebb -  Kezelési módok -  Megfelelő technikák a hátfájás elkerülésére -  Tornagyakorlatok a gerinc karbantartására
A gerincoszlop nem kifejezetten a mai, ülő életmódra lett "kitalálva", ezért nem csoda, hogy a hátfájás a leggyakoribb mozgásszervi panaszok egyike. Korra, nemre való tekintet nélkül bárkinél előfordulhat, és sokszor minden előzmény nélkül jelentkezik.

Zárjuk ki a szervi bajokat

A gerincvelőből kifutó idegek fontos szerveinkhez jutnak el. E szervi beidegződés miatt egy egyszerű hátfájás mögött akár komoly szervi megbetegedést is feltételezhetünk, amelyet minél hamarabb kell zárni. Hátba sugárzó fájdalommal kezdődhet, pl. a hasnyálmirigy-gyulladás, de máj- és epekörnyéki megbetegedések is okozhatnak lapockatáji fájdalmat.

Hátfájás

Ülve a legnehezebb

Gyomorfekély is gyakran lehet a derék- és háttáji fájdalmak okozója, sőt vesemegbetegedésre is gondolnunk kell kisugárzó hátfájdalmak fennállásakor. Elhúzódó, nem javuló fájdalmak esetén a nőgyógyászati vizsgálatok, hasi ultrahangvizsgálatok is elengedhetetlenek.

A hátfájásnak számos oka lehet, ezért időbeli lefutása is változó. Kényelmetlen testhelyzet vagy egy rossz mozdulat következtében alakul ki például a húzódás vagy a csavarodás. Ez rendkívül kellemetlen, ám pihentetéssel és megfelelő, külsőleg alkalmazott készítményekkel, szükség esetén fájdalomcsillapítóval viszonylag hamar enyhíthető és gyógyítható állapot.

Ha nem szervi baj vagy megerőltetés áll a háttérben, a hátfájás leggyakoribb oka a mozgásszegény életmód, a helytelen testtartás, ülő vagy álló munka, nem megfelelő fekhely, illetve lábbeli. Aki hajlamosabb rá, annak különös figyelmet kell fordítani a megelőzésre.

Sokkal kellemetlenebb és kitartóbb a tartáshibából, vagy a huzamosabb ülő munkából származó fájdalom, amely szinte észrevétlenül alakul ki, de később annál makacsabbá válhat. Gerincünkre, főleg az ágyéki szakaszra, álló és különösen ülő helyzetben, előrehajláskor nehezedik a legnagyobb teher. Ezért az ülő, s főleg monoton munkát végzők különösen ki vannak téve a hátfájás kellemetlenségeinek. Akinek fáj a háta nem szívesen mozog, pedig az ilyen jellegű panaszokra részben megoldás a rendszeres testedzés, amely egyrészt átmozgatja az elgémberedett tagjainkat, másrészt a testsúlyt is kordában tartja.

Kezelési módok

Súlyosabb fájdalom hátterében azonban a gerincből a csigolyák között kilépő idegek összenyomódása állhat, ami orvosi beavatkozást indokol. Az orvos ilyenkor fájdalomcsillapítót és izomlazítót ír fel, amely persze nem más, mint tüneti kezelés, ugyanakkor a fájdalom enyhülésével az addig megfeszült izmok végre ellazulhatnak.

A gerinc kóros görbületei, a porcrések beszűkülése következtében kialakuló fájdalomra fizikoterápiát, gyógyvizes kezelést szoktak ajánlani, mások viszont a manuál terápiára esküsznek, Ha a hátfájás szinte elviselhetetlen és a beteget a mindennapi életvitelben akadályozza, általában gondos orvosi megfontolás alapján a műtét jelenthet megoldást.

Megfelelő technikák a hátfájás elkerülésére

• Ne hajoljon feleslegesen, guggoljon le, ha hajolni kell.
• Ha nehezet kell cipelnie, egyformán terhelje mindkét oldalát.
• Figyeljen testtatására: álláskor ne homorítsa a derekát, így háta egyenesebb lesz; a széken ne csússzon előre, mindig a derekát megtámasztva üljön.
• Ha túlsúlyos, csökkentse testsúlyát.
• Fekvésből mindig oldalra forduláson keresztül üljön fel.
• A legmegfelelőbb sport az úszás, de nem a "fejkiemelős" mellúszás, hanem a hát- és gyorsúszás.

Tornagyakorlatok a gerinc karbantartására

• Mindkét talpát nyomja a falhoz, a farizmokat szorítsa össze, medencéjét kissé emelje meg,
• Mindkét talpát nyomja a falhoz, fejét, vállát kissé emelje meg, majd lassan eressze vissza a talajra
• Hason fekvés, fejét, vállát kicsit megemelve egyik karját vigye hátra, a test mellé, majd vissza. Mindkét oldalra végezze.
• Háton fekvés; fejével, vállával emelkedjen meg, bal kezét feszítse a jobb térdéhez, majd lassan feküdjön vissza. Mindkét oldalra végezze.
• Háton fekvés térdeit döntse oldalra, fejét fordítsa az ellenkező irányba. Végezze mindkét oldalra.

2006. 09. 06. (Aktualizálva - 2011. 08. 29.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés