2020. Szeptember 27. vasárnap
Egyes vérnyomáscsökkentő gyógyszerek, ha bizonyos antibiotikummal együtt szedik őket, végzetesen alacsony vérnyomást okozhatnak, amely sokkhoz vezethet, állítják kanadai kutatók.

Az eritromicin és a klaritromicin antibiotikumok, illetve a kalciumcsatorna-gátló vérnyomáscsökkentők közötti kölcsönhatás mintegy húsz éve ismert, azonban most először végeztek olyan vizsgálatot, amely számszerűsíti is az összefüggést.

antibiotikum, vérnyomáscsökkentő

Dr. David Juurlink és munkatársai a torontói Sunnybrook Kutatóközpontban 1994 és 2009 között 66 éves és idősebb betegeket vizsgáltak, akik vérnyomásukra kalciumcsatorna-gátlókat szedtek. Miután kiszűrték az alacsony vérnyomással kezelt betegeket, a kutatók aszerint szelektáltak, hogy a páciensek szedtek-e be a szóban forgó ún. makrolid antibiotikumokból.

A 7100 alacsony vérnyomásos epizóddal, illetve sokkal kezelt beteg alapján megállapították, hogy a probléma forrása egyértelműen az eritromicin és a klaritromicin volt. Ugyanakkor egy másik antibiotikum, az azitromicin esetén nem tapasztaltak ilyen negatív hatást.

A kórházi ellátást igénylő alacsony vérnyomás kialakulásának valószínűségét ez eritromicin hatszorosára, a klaritromicin pedig négyszeresére emelte az adatok szerint.

A hatás oka, hogy a szervezet a májban ugyanazon enzim segítségével bontja le mind a kalciumcsatorna-blokkolókat, mind a makrolid antibiotikumokat. Együttes szedés esetén az antibiotikum lefoglalja az enzimet, a vérnyomásgyógyszer pedig – a csökkent lebontás miatt – felhalmozódik a szervezetben.


Forrás: Medipress
2011. 01. 26.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés