2024. Június 22. szombat
Mi a vape? -  Ártalmatlannak tűnik, pedig nem veszélytelen -  Nikotint is tartalmazhatnak -  Mi az a EVALI?
Újabb ízesített elektronikus cigaretta terjed vírusszerűen elsősorban a fiatalok körében. A POCO névre hallgató színes, vonzó dizájnnal bíró készülékek hatalmas népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében. Veszélyük elsősorban abban rejlik, hogy a gyártók előszeretettel állítják be a dohányzás egészségesebb, divatosabb alternatívájaként – olvasható a Nemzeti Népegészségügyi Központ állásfoglalásában. Dr. Potecz Györgyit, a Tüdőközpont tüdőgyógyász, allergológus szakemberét kérdeztük a vape veszélyeiről.

Mi a vape?

-A vape egy ízesített folyadékkal feltöltött, akkumulátorral és fűtőtekerccsel ellátott, eldobható elektromos cigaretta. Használata eltér a hagyományos dohánytermékek fogyasztásától, itt ugyanis a fogyasztó a speciális ízesített és illatanyagokkal ellátott e-folyadék porlasztásával keletkező aeroszolt szívja le a tüdejébe – mondja dr. Potecz Györgyi. Ezeknek az eszközöknek a kapacitása akár sokszorosa is lehet a korábbi elektromos cigarettákhoz képest, így akár tízezer szippantásnyi folyadékot is tartalmazhatnak. Ez számokra lefordítva annyit jelent, hogy egy tartálynyi nikotintartalmú folyadék akár 40-50 doboznyi cigaretta nikotintartalmával is bírhat, a kellemes az íz- és illatanyagok pedig korlátlan fogyasztásra ösztönözhetik a felhasználókat. Ráadásul – ahogy erre a hatóság is felhívta a figyelmet – a párologtatásra alkalmazott folyadékok összetétele sok esetben ismeretlen vagy kétséges, így akár a nikotinmentes folyadékok is tartalmazhatnak nikotint, illetve egyéb káros anyagokat.

Ártalmatlannak tűnik, pedig nem veszélytelen

-Noha a fogyasztók előszeretettel használják a gőz kifejezést, a vape készülékek valójában aeroszolködöt termelnek. Ez a vízgőzzel ellentétben ultrafinom rákkeltő részecskéket (pl. szerves vegyszereket vagy nehézfémeket) tartalmaz, amelyeket a tüdőbe lélegeznek be a fogyasztók. Bár a propilénglikol és a növényi glicerin, amit szintén tartalmaznak ezek a folyadékok, bizonyos élelmiszerekben biztonságosnak tekinthetők; ám az ismételt hevítés és belélegzés egészségügyi következményei egyelőre még ismeretlenek, és akár károsak is lehetnek. Emellett pedig a folyadékok aroma-és illatanyagainak hosszútávú hatásairól sincsenek tapasztalataink.

Nikotint is tartalmazhatnak

-A nikotintartalmú e-cigaretták esetében a túlzásba vitt fogyasztásra is fel kell hívni a figyelmet. A kellemes illatú, ízvilágú aeroszol újabb és újabb slukk elszívására csábít, ráadásul a vape roppant könnyen használható, és a hagyományos termékek fogyasztását kísérő kellemetlen dohányszag és büdös lehelet sem kíséri. Ezek a tényezők pedig könnyen túlfogyasztás okozta nikotinmérgezéshez vezethetnek – magyarázza Potecz doktornő. A nikotinmérgezés első tünetei a gyomor- és béltraktust érintik (hányinger, hányás, hasi fájdalom), amihez izzadás, sápadtság, fokozott légvétel, valamint emelkedett vérnyomos és pulzus társul. Ehhez csatlakoznak hamarosan a központi idegrendszeri tünetek is (fejfájás, szédülés, zavartság, izomrángás és görcsrohamok). A súlyos nikotinmérgezés során kialakult szövődmények akár halált is okozhatnak.

Mi az a EVALI?

-A gyártók állításaival ellentétben nem áll rendelkezésre olyan tudományos vizsgálat, ami azt bizonyítaná, hogy az elektromos cigaretták és vape-k hatékonyan és biztonságosan segítenének a dohányzásról való leszokásban. Sőt, a tapasztalatok szerint az e-cigaretta használók kettős fogyasztóvá válnak, és a hagyományos dohánytermékekkel felváltva használják ezeket az eszközöket, miközben a kockáztatok sem elhanyagolhatók – mondja dr. Potecz Györgyi. A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy az amerikai Centers for Disease Control and Prevention (CDC) már korábban is figyelmeztetett az elektromos cigaretta vagy vaping-termék használatával összefüggő tüdősérülésekre. Ezek immár önálló elnevezést is kaptak: EVALI (e-cigarette, or vaping, product use associated lung injury) betűszóval jelölik a tengerentúlon. Az EVALI elsősorban légzőszervi tünetekkel (nehézlégzés, köhögés, mellkasi fájdalom), gasztrointesztinális tünetekkel (hányinger, hányás, hasmenés) jár, és súlyos esetben intenzív osztályos ellátást (gépi lélegeztetést) is igényel – hívja fel a figyelmet dr. Potecz Györgyi, a Tüdőközpont orvosa.
Forrás: Tüdőközpont
2024. 04. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés