2018. Szeptember 21. péntek
Ahhoz, hogy hosszú és egészséges életet élhessünk, nem elég csupán egy-egy, a szervezetre pozitív hatással lévő élelmiszert többet fogyasztani, sokkal fontosabb, hogy az étrend változatos és alapanyagokban gazdag legyen – derült ki svéd kutatók munkájából.

A Lund Egyetem kutatói 44 túlsúlyos, de egészséges, 50 és 75 év közötti embert vizsgáltak, akik étrendjébe olyan ételeket iktattak be, amelyek feltételezhetően csökkentik az alacsony fokú gyulladást a szervezetben. A gyulladás elősegíti a metabolikus szindróma kialakulását, ami elhízáshoz, 2-es típusú cukorbetegséghez és szívbetegséghez vezet.

Az eredmények szerint a többek közt olajos halakat, zabkását és áfonyát tartalmazó diéta 33 százalékkal csökkentette a „rossz”, az LDL-koleszterin szintjét, a vérzsírokét 14 százalékkal, a vérnyomást 8 százalékkal, a rögösödési hajlamot jelző marker szintjét pedig 26 százalékkal. Ugyancsak csökkenés érvényes a gyulladást jelző markerre is, továbbá az emlékezet és a kognitív funkciók javulása is megfigyelhető volt.

Az Inger Björck vezette kutatócsoport szerint a gyulladáscsökkentő hatás, ami hozzájárul az olyan súlyos betegségek kockázatának csökkentéséhez, mint a szívbetegségek, az Alzheimer-kór és a cukorbetegség, nem csak egyes ételekkel, hanem ezek közül több kombinációjával érhető el. Ilyenek az antioxidánsokat, teljes kiőrlésű gabonaféléket és létfontosságú zsírsavakat tartalmazó élelmiszerek.

Angela Dowden táplálkozástudományi szakember szerint „az egész életmódot át kell alakítani, nem csak itt-ott belekapni dolgokba. Lehet, hogy csak az ételek egyike fejti ki ezt a hatást, de sokkal valószínűbb, hogy csak hozzájárul a többiéhez”.


Forrás: Medipress
2010. 10. 24.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés