2017. November 24. péntek
Mikor, mennyit és milyen csokoládét együnk? -  A csokoládé táplálkozástudományi szempontból
Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság. A cukor ételeinket ízletessé, étrendünket változatossá teheti. Az édességeknek évszázados kulturális hagyományai vannak, a desszertek és a csokoládé ajándékozása a szeretet, a hála és a jutalmazás kifejezésének elfogadott formája.

Az édesipari termékek közül az egyik legnagyobb múltra visszatekintő és legkedveltebb édesség a csokoládé. Ez köszönhető annak, hogy manapság már nagyon sokféle ízben, formában kapható, így mindenki találhat köztük olyat, ami az ízlésének leginkább megfelelő.

A csokoládé az emberek többségének nagy csábítást jelent, tekintet nélkül arra, hogy rendszeresen mozognak vagy sem. Ha odafigyelünk a minőségi és kiegyensúlyozott táplálkozásra, s betartunk néhány alapszabályt, nem kell lelkiismeret furdalást éreznünk egy-egy szelet „csokicsoda” elfogyasztása után.

csokoládé

Mikor, mennyit és milyen csokoládét együnk?

Hetente 2-3 alkalommal kis mennyiségben nyugodt szívvel fogyaszthatjuk. Mindig minőségi terméket válasszunk: minél magasabb a kakaótartalma, annál jobb! Ne főétkezések helyett együnk csokit, hanem inkább az étkezések után zárófogásként, desszertként! Alkalmanként 1 adag ne egy egész tábla legyen, hanem egy szelet vagy néhány kocka. Soha ne gyümölcsök és zöldségek helyett együnk csokoládét! Amikor csokit eszünk, lassan majszoljuk, élvezzük az ízhatást! Ha mégis lelkiismeret-furdalást érzünk néhány falat csoki elfogyasztása miatt, menjünk el tornázni, futni, vagy sétáljunk 30 percet a szabadban!

A csokoládé táplálkozástudományi szempontból

A csokoládék között megkülönböztetünk táblás, és üreges, ét-, és tejcsokoládét. Mind az étcsokoládé, mind a tejcsokoládé lehet ízesített (pl. kávéőrleménnyel), illetve dúsított. A dúsításra általában mogyorót, mandulát, mazsolát, aszalt gyümölcsöket használnak. A töltött csokoládék tölteléke lehet pl. fondant, nugát.

A csokoládék dúsítására gyakran használt olajos magvakban (mandula, mogyoró) található számos ásványi anyag, vitamin, telítetlen zsírsav és rost mind fontos részei a kiegyensúlyozott táplálkozásnak. Gazdag B1, B2, B6 és E-vitaminban, ásványi anyagok közül pedig magnéziumot, káliumot, kalciumot és rezet tartalmaznak számottevő mennyiségben. A B-vitaminok létfontosságúak az idegrendszer működésének biztosításához. Az E-vitamin hatékony antioxidáns (szerepet játszik a szervezetben lévő szabad gyökök káros hatásai ellen való védelemben) és kedvező hatása van az immunrendszerre. A réz, mint nyomelem elengedhetetlen a vérképzéshez és a központi idegrendszer működéséhez. A mogyoró és a kakaó egyaránt jó rézforrásnak számít. Az olajos magvak ezen értékes anyagok mellett számottevő mennyiségben tartalmaznak élelmi rostot is.

A kakaópor és a csokoládé beiktatása az étrendbe növeli az antioxidáns hatóanyagok bevitelét. Azonban az étrend változatossága, más antioxidáns források (gyümölcs, zöldség stb.), továbbá a kiegyensúlyozott, egészséget szolgáló étrend összeállításához szükséges sokféle élelmiszer arányos felhasználása változatlanul elsődleges szempont.

Fontos elővigyázatosság, hogy ezeket az élvezeti cikkeket okosan és értelmesen kell alkalmazni, semmiképpen nem lehet egyetérteni a csokoládé mértéktelen fogyasztásával. A táplálkozásnál az ördög a minőségen kívül a mennyiségekben rejlik, a túlságosan sok ugyanolyan hátrányos, mint a túlságosan kevés. Arányos mennyiségben a kakaó felhasználásával készült termékek – például a csokoládé – fogyasztása nem fenyeget az elhízás veszélyével. Sőt – a helyes táplálkozást megvalósító sokszínű élelmiszerválaszték kavalkádjába illesztve – előnyökkel is kecsegtetnek.

A csokoládé könnyen és gyorsan felszívódó értékes tápanyagokat, számottevő energiát tartalmaz viszonylag kis térfogatban, tömegben, ezért ezek gyors pótlására is alkalmas, sőt katasztrófa helyzetekben életmentő lehet.


Forrás: Táplálkozás és Tudomány,
Édes Tények hírlevél
2006. 09. 06.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés