2014. Július 22. kedd
A terhesség alatti változások -  Mit csinálunk a terhestornán?
A terhestorna fontos részét képezi a szülésre való felkészülésnek, és a terhesség alatti testi változások ellensúlyozásában is fontos segítség, ezért minden kismamának fontos, hogy részt vegyen rajta.

A betöltött 12. héttől – orvosi engedéllyel – kezdhetünk terhestornára járni. A tornát tulajdonképpen a terhesség végéig lehet folytatni. Az utolsó hetekben javasolni szoktuk a szülésre felkészítő órán való részvételt. A terhestornán kívül érdemes látogatni azon kórház előadásait, illetve szülésre felkészítő óráit, ahol szülni fogunk.

terhestorna

Minden kismamának fontos, hogy részt vegyen terhestornán, mert bár a terhesség nem betegség, a női test igen nagy változásokon megy keresztül, a torna pedig segíti a megfelelő fizikai és mentális egyensúly megtartását.

A terhesség alatti változások

A hormonháztartás megváltozik, ezáltal hangulatingadozások jelentkezhetnek, érzékenyebbé válunk. Szintén a hormonháztartás megváltozása miatt olyan anyagok képződnek, melyek lazítják az ízületi szalagokat, a tokot, ezáltal az ízületeink lazábbak lesznek, így túlzott megterheléskor nagyobb a sérülés veszélye.

A terhesség alatt fokozatosan nő a kismama testsúlya, mely mind nagyobb és nagyobb terhelést ró az ízületekre és a keringésre – ilyenkor kialakulhat bokasüllyedés, derékfájás, csípőfájdalom, illetve fáradékonyabbak lehetünk.

Ahogy a hasunk és a melleink növekednek a gerinc görbületei is változnak – a deréktájon lévő homorulat egyre nagyobb lesz, a hátunknál lévő domborulat is nő, ezért a nyakunkat előretoljuk. A másik lehetőség, hogy annyira bebillentjük a medencénket, hogy a deréktáji homorulatunkat elsimítjuk és így az összes többi görbület is laposabb lesz. Egyik variáció sem jó, ezeket próbáljuk elkerülni.

Ezen változások mindegyike a következő problémához vezet: megváltozik a súlypont, így a kismama egyensúlya is változik és ügyetlenebbek, botladozósabbak lehetünk. Nagyon oda kell figyelni hova lépünk, mert sokkal könnyebben eleshetünk ilyenkor.

Mit csinálunk a terhestornán?

Az első és legfontosabb dolog, hogy egy kis mozgást viszünk mindennapi életünk rohanó sodrába. A terhestornán nincs ugrálás, nincs kemény izomerősítés, viszont nyugodt, viszonylag lassú mozdulatokból álló, egész testet átmozgató tornát végzünk. Itt lazíthatunk, feltöltődhetünk, és a terhesség okozta hát-, illetve derékfájdalmakat is csökkenteni tudjuk. Találkozunk más kismamákkal, akikkel meg tudjuk osztani tapasztalatainkat, esetleges kételyeinket és egy-egy új tippet, trükköt is tanulhatunk egymástól.

Ami talán a kismamáknak a legfontosabb a terhestornán, hogy olyan légzéstechnikákat tanulunk melyeket a vajúdás, illetve a szülés alatt használni tudnak. Figyelmet fordítunk arra is, hogy sokszor bedagad a kezünk, lábunk. Ennek megoldására keringésjavító, úgynevezett vénás tornát tanulunk. Odafigyelünk a gátizmokra, és egy kis intimtornát is beiktatunk a gyakorlatok közé.

Végül fontos még megjegyezni, hogy a terhestorna gyógytornász által vezetett, így a megtanult gyakorlatokat otthon is bátran végezhetjük.


Forrás: GYM Mozgásközpont
2008. 04. 28.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés