2019. December 08. vasárnap

Mégsem olyan hasznos a rost a beleknek?

rostok, irritábilis bélszindróma, IBS
1 . oldal
Az irritábilis bélszindróma (IBS) és más emésztőszervi panaszok enyhítésére gyakran javasolják élelmi rostok fogyasztását. Nem mindegy azonban, hogy milyen rostot fogyasztunk: a vízben nem oldódó rostok, például a búzakorpa nemcsak hogy nem nyugtatják meg az érzékeny beleket, de még rontanak is a helyzeten – állítja egy tanulmány.

Az irritábilis bélszindróma körülbelül a népesség 10 százalékát érinti, jellegzetes tünetei a hasi fájdalom és a rendszertelen székletürítés. Számos országban a tünetek enyhítéséhez vízben nem oldódó rostok formájában javasolják a napi rostbevitelt, azonban eddig nem végeztek szigorú vizsgálatot annak feltárására, hogy ez a módszer valóban működőképes-e.

rostok, irritábilis bélszindróma, IBS

A hollandiai Egyetemi Orvosi Központ munkatársai Rene Bijkerk vezetésével klinikai vizsgálat keretében jártak ennek utána. Három csoportba osztott betegeiknek 12 héten át különféle étrendkiegészítőt adtak: napi kétszer fogyasztott 10 gramm korpát, vagy ugyanennyi útifűkorpát. (Az útifű [Plantago ovata] számos vény nélkül kapható hashajtó alkotórésze. Korpája vízben zselészerű anyagot képez.) A harmadik csoport rostot nem tartalmazó rizslisztből álló placebót kapott.

A betegeknél vagy két éven belül állították fel az IBS diagnózisát, vagy megfeleltek a krónikus bélebetegség kritériumainak. A tünetek súlyosságát egy standardizált skálán mérték fel. Kiderült, hogy az útifűkorpa már egy hónap alatt kifejtette hatását, három hónap elteltével pedig 90 ponttal csökkentette a betegség súlyosságát (ez a korpa-csoportban 58, a placebó-csoportban 49 pont volt).

A korpa- és rizsliszt (placebó)-csoport közti különbséget statisztikailag nem jelentősnek értékelték.

„A korpa fogyasztása nem járt klinikailag releváns előnyökkel és számos beteg nem tudta tolerálni azt – írták a kutatók a British Medical Journalban megjelent cikkben. Ronthatja az irritábilis bélszindróma tüneteit és csak óvatosan szabadna javasolni.”

Korábbi kutatások már összefüggésbe hozták a vízoldékony rostokat az egészséges koleszterinszinttel és a vércukorszint jobb szabályozásával. Vízoldékony rostokat tartalmaz az útifűkorpa, az árpa, a zab, a lencse, a zöldségek és a gyümölcsök.


Forrás: Medipress
2009. 09. 03.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés