2024. Március 28. csütörtök
A Kolumbia Egyetem Orvosi Központjának és a New York-i Mailman Közegészségügyi Iskolának a közös kutatása kimutatta, hogy a különleges emlékeztető sms-ek bevezetése óta jelentősen megnőtt az influenza ellen beoltott gyerekek száma az Egyesült Államokban.

Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy az influenza elleni oltás első adagját jóval többen megkapták azóta, hogy erre sms-sel figyelmeztetik a szülőket, a mostani vizsgálat során pedig arra voltak a szakemberek kíváncsiak, milyen hatása van ezeknek az üzeneteknek azokban az esetekben, amikor egy második adag oltásra is szükség van. A kisgyerek általában igen alacsony arányban részesülnek influenza elleni védőoltásban, ám akiknek két dózisú oltásra van szükségük, azok még rosszabb helyzetben vannak, a második adagról ugyanis az esetek több mint a felében megfeledkeznek a szülők. Ez azért is nagy probléma, mert – amint arra a vizsgálatban résztvevő dr.Melissa Stockwell felhívta a figyelmet -, ha valaki csak egy adagot kap meg ebből az oltásból, az olyan, mintha biciklizés közben csak fél sisakot tenne a fejére. Ráadásul az sem mindegy, mennyi idő telik el a két oltás között, sokan ugyanis bőven a javasolt 28 napon túl mennek el a második dózisért, aminek megint az lesz az eredménye, hogy a gyerek nem jut kellő védelemhez a vírussal szemben.

A vizsgálat során a szakemberek 660 család gyerekeit kísérték figyelemmel Észak-Manhattan gyerekklinikáin a 2012-13-as influenza-időszak idején, és kiderült, hogy a megkérdezettek 71,9 százaléka meg volt róla győződve, hogy gyermeke már az első oltástól is védetté vált a betegség ellen. A kísérlet során a családokat három csoportra osztották, az egyik csoport az oltással kapcsolatos precíz, felvilágosító sms-eket, a másik sablonos tájékoztató jellegű sms-eket, a harmadik pedig csak szimpla emlékeztető sms-eket kapott.

Az eredmények azt mutatták, hogy az első csoport 72,7 százaléka, a másodiknak 66,7 százaléka, a harmadiknak viszont csupán 57,1 százaléka kapta meg a második dózist az oltásból, összességében pedig valamennyi szülő arról számolt be, hogy örült az sms-nek, sőt 60,8 százalék csak emiatt vitte el gyerekét a második oltásra, 70,1 százalék pedig emiatt vitte el előbb, mint ahogy azt amúgy tette volna. A szülők arról számoltak be, hogy örültek az üzeneteknek, főleg annak, hogy számos hasznos információt kaptak azokból anélkül, hogy bárkivel konzultálniuk kellett volna, ezért sokan más szülőknek is ajánlottak ezt a módszert. A szakemberek a jövőben azt tervezik, hogy a lakosság más körében, más oltásokkal kapcsolatban is tesztelik a fenti típusú szöveges üzenetek hasznosságát.


Forrás: Medipress
2015. 01. 08.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés