2018. Július 19. csütörtök

Alvással megelőzhető a nátha

nátha, alvás, rhinovírusok
1 . oldal
Kisebb eséllyel kapjuk el a náthát, ha naponta legalább nyolc órát alszunk, ha azonban ennél akár csak kicsivel is kevesebbet szánunk az éjszakai nyugalomra, máris sokszorosával nő a nátha veszélye – állapították meg amerikai kutatók.

Korábbi kutatások alátámasztották már, hogy az alvás sejtszinten erősíti az immunrendszert, amerikai kutatók azonban most először bizonyították be, hogy már kis alváshiány is növeli a megbetegedés kockázatát.

nátha, alvás

A Carnegie Mellon Egyetem kutatói 21 és 55 év közötti önkéntesek részvételével vizsgálták az alvás és a nátha kórokozóival, a rhinovírusokkal szembeni ellenállás közti összefüggést. Miután felmérték alvási szokásaikat, a résztvevők öt éjszakát szállodában töltöttek el. Az első napon a kutatók rhinovírust okozó oldatot juttattak a kísérleti alanyok orrába, majd megfigyelték egészségi állapotukat.

Öt nap elteltével a vírus elvégezte feladatát: a 153 közül résztvevő közül 135-en fertőződtek meg, ám csak 54-en betegedtek meg. Kiderült, hogy azok, akik szokásuk szerint a vizsgálatot megelőző hetekben is nyolc órát aludtak éjszakánként, kisebb eséllyel fertőződtek meg, kapták meg a náthát, mint azok, akik hét órát, vagy annál is kevesebb időt töltöttek az éjszakai pihenéssel. Utóbbiak háromszor nagyobb valószínűséggel estek áldozatul a náthának, mint a rendszeresen nyolc órát vagy többet alvók.

Az alvás időtartama mellett annak minősége is fontosnak bizonyult: nagyobb eséllyel lettek náthásak azok is, akik rosszul aludtak, és az éjszaka legalább nyolc százalékát ébren forgolódva töltötték. Az, hogy mennyire érezték reggel kipihentnek magukat az emberek, nem befolyásolta a megbetegedés valószínűségét, a kutatók úgy vélik, azért, mert az érzés túlságosan szubjektív.

„Az üzenet: fenntartani az alvás rendszerességét, amely kritikus egészségünk szempontjából” – figyelmeztet Michael Irwin, a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem immunválaszt kutató munkatársa.

Korábbi kutatások kapcsolatot találtak az alváshiány és a testsúlynövekedés, a szívproblémák, a magas vérnyomás, a szélütés, valamint a diabétesz kialakulásának nagyobb kockázata között is.


Forrás: MTI
2009. 01. 13.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés