2019. Július 16. kedd
A legtöbb ember napja legnagyobb részét üléssel tölti, mely az izmok viszonylagos tétlenségét jelenti. Egészségügyi szakértők azt javasolják, hogy hetente ötször minimum 30 percet mozogjunk, ezzel csökkenthetjük az érrendszeri betegségek és a cukorbaj, valamint az elhízás kialakulásának kockázatát. A Missouri-Columbia Egyetem kutatói szerint azonban ugyanolyan fontos az is, hogy a maradék időt miként töltjük el.

Marc Hamilton, a diabétesszel kapcsolatos kutatás egyik társszerzője szerint számos olyan tevékenységet, mint a telefonálás, a gyerek focimeccsének nézése, állva is végezhetünk, melynek során dupla annyi kalóriát égetünk.

állás ülés munka fogyás fogyókúra cukorbetegség

A tanulmánysorozatban, melyet a Második Nemzetközi Testmozgás és Közegészségügy Kongresszuson prezentálnak majd Amszterdamban, Hamilton és Theodore Zderic azt vizsgálta, hogyan hat a tétlenség a patkányokra, a sertésekre és az emberekre. Egyértelműen kimutatták, hogy az inaktivitás negatívan befolyásolja az anyagcserét, valamint hogy a napi akár egy órás edzés sem kompenzálja a több órás tétlenségben eltöltött időt.

Szerintük félreértés azt gondolni, hogy csupán testedzéssel egészségesebbé lehet tenni a sok üléssel járó életvitelt. Az izmok érrendszerében található, zsírégetésért felelős enzimek működése leáll, ha órákon keresztül nem állunk fel. Az állás és a kényelmes sétálgatás újraindítja az enzim termelését, de mivel az emberek ébren töltött 16 órájukat leginkább ülve töltik el, egész nap akadályoztatják anyagcseréjüket.

Hamilton reméli, hogy némi kreativitással az otthonokban és a munkahelyeken megoldható lenne ez a probléma, például úgy, hogy néhány hétköznapi dolgot állva végzünk (házimunkát, gépelést, telefonálást), és akár magasra emelt asztal mellett állva is lehet munkát végezni. A kutató szerint a túl sok üléstől ugyanúgy óvni kellene a lakosságot, mint a napsugárzástól vagy dohányfüsttől.


Forrás: Medipress
2007. 11. 21.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés