2018. Június 24. vasárnap
Mindenkinek más az igazi -  Mint az anyaméhben -  Elkapkodni a felkelést?
Ki ne szeretne frissen, kipihenten ébredni? Alvás közben nemcsak szellemünk, testünk is frissül, sokan azonban összetörten, hát- vagy derékfájással ébrednek, s bizonyára felmerült már bennük is a gyanú: valószínűleg a rossz matrac lehet az oka.

Az éjszakai alvás során a szervezetnek pihennie kell, az egész napos terhelés után a hát is rászolgál a kényeztetésre, tehát nem mindegy, milyen fekhelyen és milyen testtartásban alszunk. Hogyan lesz álmunk valóban pihentető?

ágy,  alvás, hát, matrac

Mindenkinek más az igazi

Sokfelé elterjedt nézet, hogy a deszkakemény ágybetét az igazi, mert egyenesen tartja a gerincet. Van, akinek valóban ez segít, míg mások hátfájással ébrednek a spártai nyoszolyán, de a puha, testhez simuló matrac sem mindig váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Mindenkinek más keménységű matrac a megfelelő, épp ezért nem lehetünk biztosak abban, hogy a drágább ágybetéten jobb alvás esik. Egy azonban biztos: a legrosszabb az, amelyik tálszerűen bemélyedve gödröt képez. Az ágybetétnek egyenletesen kell elosztania a terhelést, támasztania kell a testet anélkül, hogy a szabad mozgásban akadályozná. Ha „gödörben” alszunk, a szükséges mozgástér lecsökken, mivel mindig visszagurulunk középre.

Hogy megtaláljuk az igazi matracot, kísérletezni kell, ami nem olcsó mulatság, de mindenképpen megéri, hiszen hosszú éveken át fogjuk használni. Ha nem kényelmes az ágyunk, ezen évek alatt kialakul a tartós hát- és derékfájás.

Mint az anyaméhben

Gerincünknek az sem mindegy, milyen pózban alszunk. Nem pihen megfelelően, ha a hátunkon alszunk. Erről könnyen meggyőződhetünk – csak feküdjünk le hanyatt a talajra. Kezünket akadálytalanul be tudjuk csúsztatni a gerinc alsó, deréktájon lévő görbülete alá, mivel az nem érintkezik a talajjal. Nincs alátámasztás, a gerincnek ezt a szakaszát tehát változatlan terhelésnek tesszük ki. Ha valaki már nagyon megszokta, hogy háton fekve alszik, eltüntetheti a gerinc előreboltosulását úgy, hogy kispárnát tesz a térdhajlata alá. Ugyanezen okok miatt nem jobb a helyzet akkor sem, ha hason alszunk.

Az anyaméhben töltött kilenc hónap alatt megszokott testhelyzet kedvez leginkább a gerincnek. Nem kell különösebb tornamutatványt végeznünk ahhoz, hogy az embriópózt felvegyük, sokan ösztönösen így alszanak. Forduljunk az oldalunkra, hajlítsuk be térdünket, és kb. 90 fokos szögben húzzuk fel lábunkat, kissé behajlított karjainkat pedig közelítsük a fej irányába. Ha kellemetlen, hogy a lábak egymáson vannak, könnyen segíthetünk rajta; vegyünk egy kispárnát vagy tegyük a takarót a térdünk közé. Ebben a tartásban a gerinc alsó görbülete könnyen kiegyenlítődik, de a háti és nyaki gerinc természetes ívei megmaradnak.

Elkapkodni a felkelést?

Nem érdemes reggel hirtelen kiugranunk az ágyból: a gerinc számára nem túl kímélő a sportos, fitt hirtelenkedés. A porckorongok terhelése éjszaka jóval kisebb, mint napközben, így folyadékkal telítődnek, s megnő a térfogatuk. Ezzel magyarázható az is, hogy reggel néhány milliméterrel magasabbak vagyunk mint este, amikor már kipréselődik a porckorongokból a nedvesség.

Ügyeljünk arra, hogy a felkelés folyamata ne hirtelen, hanem fokozatosan menjen végbe, adjunk időt a gerincnek az alkalmazkodásra. Nyújtózzunk ki, lassan forduljunk oldalra, majd lépjünk ki az ágyból.


2006. 09. 06. (Aktualizálva - 2012. 12. 07.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés