2017. Augusztus 19. szombat
1 . oldal
A C-vitamin szerepe a betegségmegelőzésben -  A szükséges C-vitamin mennyiség
A C-vitamin valószínűleg a legismertebb és a legtöbbet használt vitamin. Bár a vitamin a skorbut ellen védő szerepéről kapta tudományos nevét: aszkorbinsav, napjainkban jelentőségét már nem a súlyos vitaminhiányos állapotok megelőzésének, mint inkább antioxidáns, sejtvédő hatásának köszönheti.

Vízben oldódó antioxidánskén, a C-vitamin vizes közegben, különösen a sejtek belsejében véd a szabad gyökök károsító hatásával szemben. Ez a vitamin az antioxidáns védelmi rendszer első bástyája a szervezetben, együttműködik a zsíroldékony E-vitaminnal és karotinokkal, melyek elhasználódott (oxidálódott) vegyületeit részben regenerálja is. Egy vizsgálat szerint a naponta több mint 220 mg C-vitamint szedők vérének E-vitaminkoncentrációja 18%-kal volt magasabb, mint a 120 mg-ot vagy ennél kevesebbet fogyasztóknak.

C-vitamin

A C-vitamin szerepe a betegségmegelőzésben

A C-vitamin véd a szív- és érrendszeri betegségekkel, valamint a rákkal szemben. Erősíti az artériák kollagénszerkezetét, csökkenti a teljes koleszterinszintet és a vérnyomást, emeli a "jó típusú" HDL-koleszterinszintet, és megakadályozza a vérrögképződést.

A C-vitamin különösen hatékonynak bizonyult az LDL-koleszterin oxidációjának megakadályozásában, még dohányosok esetében is. Számos tanulmány szerint a szívinfarktus és a koszorúér-betegségek kockázata alacsony C-vitaminszint esetén nő.

A C-vitamin jelenléte megakadályozza a gyomorban a rákkeltő nitrozaminok képződését, melyeknek szerepük lehet a gyomorrák kialakulásában. A C-vitamin-hiány kapcsolatban van a nyelőcső- és gégerákkal is, ugyanakkor e betegségek két hajlamosító tényezője, a dohányzás és az alkoholfogyasztás is kimerítheti a szervezet C-vitamin-tartalékait.

C-vitaminA C-vitamin elektronmikroszkópos felvétele

A vitamin fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében. Bár vírus- és baktériumellenes hatása is bizonyított, fő hatását az immunrendszeri működés fokozásán keresztül fejti ki. Növeli a fehérvérsejtek számát, fokozza működésüket, ezenkívül emeli a vírusfertőzés, valamint a rákbetegség leküzdésében fontos szerepet játszó interferon szintjét a vérben, és fokozza a csecsemőmirigy (thymus) működését is.

A C-vitaminkészítmények enyhíthetik a nátha tüneteit és siettethetik a gyógyulást, de a betegség megelőzését nem képesek megakadályozni. A rendkívül sok 1000 mg-nál több C-vitamin tartós fogyasztása elősegíti a vesekőképződést.

C-vitaminkészítmények védelmet biztosítanak a szürke hályog ellen. Egy felmérés szerint azoknál a nőknél, akik legalább 10 éven keresztül szedtek C-vitamint, 77%-kal volt kisebb a valószínűsége a lencsehomály (a szürke hályog kezdeti stádiuma) kialakulásának, mint a vitamint nem szedőknél.

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a C-vitamin bizonyos védelmet nyújthat különösen az időseknek a légzőszervi megbetegedésekkel szemben, mivel gátolja a hisztamin felszabadulását, és nagy mennyiségben megakadályozhatja az allergének (pl. virágpor, állati szőr) kiváltotta gyulladáskeltő anyagok hatását a szervezetben. Több vizsgálat szerint a C-vitamin segít megelőzni és gyógyítani az asztma tüneteit is.

A szükséges C-vitamin mennyiség

Az ajánlott napi C-vitamin mennyiség 60-65 mg, dohányosoknak legalább 110 mg, de a legtöbb szakember napi 200 mg C-vitamin-mennyiséget tart optimálisnak. Ennél nagyobb adagok különböző betegségek kezelésére szolgálnak: állapottól függően napi 1000 mg C-vitamin javasolt. A nagyobb mennyiséget 200 mg-os adagokban, étkezés közben javasolt bevenni, így szívódik fel a legjobban. Más antioxidánsokkal, különösen az E-vitaminnal együtt szedve nagyon hatékony.

A napi 10 mg vitaminnál kevesebb skorbutot okozhat, 50 mg-nál kevesebb pedig növeli a szívbetegségek kockázatát, a szürke hályog kialakulásának gyakoriságát.

Nagy mennyiségű, napi 2000 mg C-vitamin fogyasztása hasmenést és gyomorpanaszokat (haspuffadás, felfúvódás) okozhat, de ez az adag csökkentésével megszűnik. Ebben a mennyiségben a vitamin akadályozhatja a réz és a szelén felszívódását, ezért ilyenkor gondoskodni kell az elegendő ásványianyag-bevitelről. Hosszú ideig tartó nagy dózisú C-vitamin szedése az arra hajlamosaknál vesekövek kialakulásához vezethet.

Jó forrásai a csipkebogyó, a citrusfélék és az ezekből készült gyümölcslevek, az étkezési paprika, feketeribiszke, eper, brokkoli és az egyéb zöldségfélék.



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés