2019. December 09. hétfő
Májkárosodást okozhat egy szívritmuszavar kezelésére alkalmazott gyógyszer – figyelmeztetett az amerikai élelmiszer- és gyógyszerügyi hivatal (FDA), miután több visszajelzést is kaptak a készítmény májkárosító hatásairól.

A szívritmuszavarban szenvedő betegek számára fejlesztett dronedaron hatóanyagot 2009 nyarán engedélyezték az Egyesült Államokban, ahol eddig csaknem félmillió alkalommal írták fel. Az Európai Unió országaiban a múlt év elejétől írhatják fel az orvosok a szert, amelynek használati útmutatójában a lehetséges mellékhatás felsorolása mellett eddig csupán az szerepelt, hogy a gyógyszer súlyos máj- és vesebetegség esetén nem alkalmazható.

májkárosodás, gyógyszer

Az amerikai piacon ezentúl figyelmeztetni fogják a fogyasztókat a májkárosodás veszélyére. Az FDA felszólította azokat a gyógyszerszedőket, akik viszketést, bőrük vagy a szemük elsárgulását, valamint a vizeletük elsötétedését és a székletük kivilágosodását tapasztalták, hogy haladéktalanul forduljanak kezelőorvosukhoz.

A gyógyszer két normális májfunkciójú hetvenéves nőnél négy és fél, illetve hat hónapos szedés után olyan súlyos májkárosodást okozott, hogy transzplantációra volt szükség.

A szert gyártó Sanofi-Aventis közleményében megerősítette, hogy két betegnél valóban súlyos májkárosodást tapasztaltak, de nem látnak összefüggést a gyógyszer alkalmazásával. Az FDA honlapján közölte: a gyógyszerről érkezett visszajelzésekben a káros mellékhatások mellett azt is vizsgálják, hogy a készítmény kölcsönhatásba léphet-e más gyógyszerekkel.


Forrás: MTI
2011. 01. 17.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés