2019. Október 20. vasárnap
A túlzott sófogyasztás rossz hatással van a vérnyomásra, ezt mindannyian tudjuk. A magas vérnyomás pedig sok problémát és végzetes betegséget okozhat. Bár a napi ajánlott sófogyasztás felnőttek esetében 6 gramm, sokan akár 9-12 gramm sót is elfogyasztanak egy nap.

A sófogyasztás csökkentéséhez nem elég, ha odafigyelünk rá, hogy ne sózzuk túl ételeinket. A sófogyasztás 80 százaléka az úgynevezett rejtett sókat tartalmazó élelmiszerekből származik. Az alábbi ételek elkerülésével sokat tehetünk azért, hogy csökkentsük a szervezetünkbe jutó sómennyiséget.

sós, sófogyasztás

Füstölt, savanyított hústermékek
Sonkák, szárított marhaszelet, kolbász, virsli, marhanyelv, sózott disznóhús. Ezek az ételek nem csak magas zsírtartalmuk miatt veszélyesek, de rengeteg sót is tartalmaznak. Fogyasszunk inkább csirkét és halat, amelyek zsírban és sóban szegényebbek, és több jótékony zsírt tartalmaznak.

Halak
Sózott hering, halkonzerv, ecetes szardínia. A hal rendkívül fontos fehérjeforrás, azonban próbáljuk meg inkább természetes formájában fogyasztani, kerüljük a konzerv- és füstölt halakat.

Húskivonatok, leveskockák
Az ételek ízesítésére használt húskivonatok és leveskockák valóságos sóbombák, ezért inkább kerüljük el őket. A levesek ízesítésére használjunk zöldségeket és ízesített ecetet.

Rágcsálnivalók
Chipsek, sós mogyoró, tortilla, pattogatott kukorica, kekszek. Helyettük fogyasszunk inkább olajos magvakat, és készítsük el a saját rágcsálnivalóinkat. Pattogatott kukoricát otthon is könnyen készíthetünk, és így magunk döntjük el, mennyi sót teszünk bele.

Savanyúságok
Csemegeuborka, ecetes hagyma, csalamádé, articsóka. Sajnos a boltban kapható savanyúságok legtöbbje telis-tele van sóval, így jobban tesszük, ha otthon készítjük a savanyúságot. Ha erre nincs időnk, fogyasztás előtt alaposan mossuk meg a boltban vásárolt savanyút, hogy így csökkentsük sótartalmát.

Salátaöntetek
A legtöbb kereskedelmi forgalomban kapható salátaöntet rendkívül sok sót tartalmaz. Finom és egészséges salátaöntetet otthon igen egyszerűen készíthetünk némi olívaolaj, ecet és fűszerek segítségével.

Szószok
A szójaszósz, a paradicsompüré, valamint a barbecue-szósz is igen sok sót tartalmaz. Igazság szerint bizonyos paradicsomszószok több sót tartalmaznak, mint a tengervíz. A fenti szószok helyett érdemes wasabit, tabascot, citromlevet, ecetet és fűszereket használni ételeink ízesítésekor.

Előrecsomagolt és fagyasztott ételek
A legnagyobb probléma az előrecsomagolt, finomított ételekkel az, hogy rendkívül sok sót tartalmaznak, annak ellenére, hogy az ízük mégsem egyértelműen sós. Próbáljunk meg minél kevesebbet fogyasztani ezekből: inkább főzzünk több napra, és fagyasszuk le a maradékokat.

Zacskós levesek
Egy tányér zacskós leves a napi sószükséglet majdnem felét tartalmazza, így ezek fogyasztása sem ajánlott. Ha mégis ilyen termékeket fogyasztunk, keressük a csökkentett sótartalmú vagy sómentes leveseket.

Sajtok
A sajt-snackek és kemény sajtok rengeteg sót tartalmaznak. A legjobb megoldás ebben az esetben is az alacsonyabb sótartalmú sajtok (pl. mozzarella), valamint a csökkentett sótartalmú termékek fogyasztása.


Forrás: Medipress
2009. 03. 04.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés