2019. Július 17. szerda
Mit igyon a baba nyáron? -  Mit kapjon enni? -  Nyári étvágytalanság
A nyár sokak kedvenc évszaka, hiszen végre kiszabadulunk a lakásból, sokat lehetünk levegőn, élvezhetjük a napsütést, szellősebben, kényelmesebben öltözködhetünk – mi és a baba is. A meleg egyúttal azonban megterhelést is jelent a szervezet számára, aminek hatására a kicsik táplálkozása is kissé változik.

A túlzott melegben testünk izzadással és fokozott légzéssel igyekszik hűteni magát. A kisbaba testének víztartalma (70-78%) magasabb, mint a felnőtteké (60%), szervezete azonban nagyon érzékeny. Bár egy felnőttnél kevesebbet izzad, és a légzéssel távozó hő is csekélyebb, a szapora légzés és a testtömegéhez viszonyított nagyobb testfelület miatt könnyebben kiszárad. Ezért nyáron fokozottabban kell figyelnünk arra, hogy megfelelő mennyiséget igyon.

nyári babatáplálás

Mit igyon a baba nyáron?

6 hónapos kor alatt a csecsemő fő étele és itala az anyatej, ezért napi 8 dl-1 l anyatejet vagy annak hiányában tápszert adunk neki. Amennyiben megissza a megfelelő mennyiséget, akkor csak extrém melegben szükséges forralt és lehűtött vízzel vagy babavízzel kínálni. Figyeljünk arra, hogy az anyatej mennyiségének csökkenése esetén ne csak teával vagy vízzel pótoljuk a folyadékot, hanem tejalapú itallal, azaz tápszerrel is. A kicsi csak így kapja meg a fejlődéshez szükséges mennyiségű fehérjét és energiát.

6 hónapos kor fölött a legfontosabb táplálék továbbra is az anyatej vagy a tápszer, de önmagukban már nem fedezik a fejlődésben lévő szervezet tápanyagigényét, ezért ekkortól el kell kezdeni a pépes majd a szilárd táplálékok bevezetését az étrendbe.

A babák folyadékszükséglete testsúlykilogrammonként 150 ml naponta. Így egy 6 hónapos, 6 kg-os kisbaba napi folyadékigénye közel 1 liter, míg egy 8 kilós csecsemőnek kb. 1,2 liter folyadékra van szüksége.

Anyatejből vagy tápszerből hat hónapos kor után naponta 5-8 dl-t kell elfogyasztania a babáknak. A folyadékszükségletet emellett egyrészt a gyümölcsök és zöldségek biztosítják, de felforralt és lehűtött vízzel, babavízzel, hígra főzött, cukor nélküli 100%-os gyümölcsteákkal vagy higított gyümölcs-, zöldséglevekkel is kínálhatjuk a csecsemőt.

Semmiképp ne itassuk a kicsit a következőkkel: tehéntej, kecsketej, zabtej, szójatej, rizstej, élénkítő hatású tea, cukros üdítőitalok, mert felesleges cukortartalmuk miatt az értékes tápanyagoktól veszik el a helyet, károsítják a baba fogait, és megterhelik a veséjét.

Mit kapjon enni?

Szerencsés helyzetben vannak azok a szülők, akik csecsemője nyáron éri el a 6-7 hónapos kort, ilyenkor ugyanis széles választékban megtalálhatók a friss zöldségek és gyümölcsök. Elkészítésük igen könnyű: főzve és pürésítve, só, cukor és fűszerek nélkül kínáljuk őket a picinek, először kanálnyi mennyiségben, majd fokozatosan haladva egészen a 150-200 ml-nyi mennyiségig.

Gyümölcs neve Mikortól adható? Víztartalma Jellemzői
Naspolya 15 hó 82,7 Jelentőségét magas pektintartalma adja.
Őszibarack 6 hó 88,4 Aromaanyagokban és rostban gazdag. A sárga húsú fajták jelentős karotintartalmúak, ami az A-vitamin előanyaga, a szem és a látás fejlődéséhez kell.
Ribiszke 12 hó 84-86 Szénhidráttartalma közepes, de C-vitamin és pektintartalma jelentős. A fekete ribiszke C-vitamin tartalma a legmagasabb.
Sárgadinnye 6-8 hó 88,6 Az egyik legtöbb karotint tartalmazó gyümölcs. Magas a folsav- és jelentős a C-vitamin, és cukortartalma.
Szeder 15 hó 86,9 Élelmirost-tartalma nagy, C-vitamin és karotintartalma közepes.
Szilva 8-10 hó 87 Cukor- és rosttartalma jelentős. Hashajtó hatású.
Szőlő 12 hó 79 Cukortartalma 16-22% között változik, fajtától függően. B1, B2, biotin- és folsavtartalma jelentős. Kétszer annyi cukrot tartalmaz a többihez képest. Sovány gyerekeknek.

 

Nyári étvágytalanság

A nagy melegben a kisbaba is ugyanúgy kevesebb ételt kíván, mint mi felnőttek, a nyári étvágytalansága tehát teljesen normális jelenség, és felesleges aggódni, ha nem eszik minden alkalommal a pici. Napközben kínáljuk tápláló folyadékokkal, anyatejjel/tápszerrel, gyümölcspürékkel, tejpéppel – ezekből minden szükséges fehérjét, vitamint, ásványi anyagot megkap a szervezete. A főzelékeket inkább a délutáni, esti órákban adjuk, amikor már hűvösebb van, és talán szívesebben elfogadja a „nehezebb” ételeket is.

Szabályok nyaraláskor és a strandon:
• Nagyon gyakran kínáljuk a picit innivalóval!
• Legyen kéznél a pohár vagy a cumisüveg, hogy ha szomjas, elérje!
• Legyen nálunk előre elkészített, megmosott, feldarabolt gyümölcs.
• Tartózkodjunk a babával árnyékban, szellős helyen!
• Fejét óvjuk sapkával!
• Ha több időt tölt a napon a baba, adjunk rá pólót!
• Óvjuk bőrét magas fényvédő faktorszámú és víztaszító naptejjel!


Forrás: Magyar Gyermekorvosok Társasága

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés