2020. Június 04. csütörtök
Andrew Wakefield, aki 1998-as, a The Lancet folyóiratban közölt tanulmányában összefüggést vélt felfedezni a kanyaró, mumpsz és rubeola elleni vakcina, az MMR és az autizmus között, „aprólékosan megtervezett” csalást követett el az adatok meghamisításával – írja a British Medical Journal (BMJ) című orvosi folyóirat.

A lap szerkesztői szerint nem lehetséges, hogy Wakefield pusztán hibázott, meg kellett hamisítania az adatokat tanulmányához, mely később szülők ezreit győzte meg arról, hogy a vakcinák veszélyesek.

MMR-oltás, autizmus

A BMJ-ben közzétett elemzés szerzője újságíróként orvosi, kórházi feljegyzések és szülőkkel készített interjúk segítségével mutatta ki, hogy Wakefield meghamisította az adatokat. Brian Deer elemzésében úgy találta például, hogy Wakefield – aki 12 gyerek adatait szerepeltette tanulmányában – legalább 13 gyereket vizsgált, akik közül legalább öten már a vakcinálás előtt autizmusra utaló tüneteket mutattak.

„Ki követte el ezt a csalást? Kétségtelen, hogy Wakefield volt az” – írták szerkesztőségi cikkükben a folyóirat munkatársai, élükön Fiona Godlee vezető szerkesztővel.

Wakefield Lancetben megjelent tanulmánya emberemlékezet óta a legélesebb vitát váltotta ki orvosi körökben. A cikk eredményeként meredeken csökkent a gyermekek átoltottsága az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és más európai országokban. A tanulmány megjelenése óta, 1998 és 2004 között Andrew Wakefield állításait sorra megcáfolták az olyan vezető orvosi folyóiratok, mint a The Lancet, a New England Journal of Medicine, a Pediatrics vagy a British Journal of Medicine, tucatnyi brit orvosi szövetség pedig közleményben vállalt felelősséget az oltóanyag biztonságosságáért.

2010 februárjában a tekintélyes brit orvosi hetilap végül hivatalosan is visszavonta 1998-as Wakefield-cikkét, a szerzőt pedig 2010 májusában kizárta tagjai sorából a brit orvosok regiszterét vezető szervezet, a GMC, mivel Wakefield és két szerzőtársa „lelkiismeretlenül”, „félrevezető módon” és „felelőtlenül” viselkedett kutatásai során, „szívtelen nemtörődömséget” tanúsítva a gyermekek iránt.

A testület májusi közleménye szerint az orvos a vérmintákat fia születésnapi partijának résztvevőitől gyűjtötte be, 5 fontot fizetve minden gyermeknek, és később tréfálkozott is az eset fölött. Wakefieldnek egyébként, aki abban az időben a londoni Royal Free Hospital gasztroentorológusaként dolgozott, nem volt engedélye a kutatásra.

Andrew Wakefield, aki 2004 óta az Egyesült Államokban praktizál, a CNN hírtelevíziónak szerdán adott nyilatkozatában tagadta az ellene felhozott vádakat, és arra hivatkozott, hogy tanulmánya eredményét később a világ öt országában megismételték.


Forrás: MTI
2011. 01. 06.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés