2019. Június 25. kedd
A legnépszerűbb gyümölcsök és zöldségek nem feltétlenül a legegészségesebbek, sok, kevésbé ismert rokonuk több vitamint és más tápanyagot tartalmaz. Érdemes ezeket gyakrabban fogyasztani – javasolják amerikai kutatók.

Felmérésük eredményei alapján a kutatók szerint a gyümölcs- és zöldségfajták egyszerű cseréjével többet tehetünk a betegségek megelőzéséért, más szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy nem létezik szuperélelmiszer, amely minden szükséges anyagot megad szervezetünknek.

zöldség, gyümölcs

Keith Randolph és munkatársai megállapították, hogy egy-egy fontos növényi összetevőt általában ugyanabból a forrásból szereznek be az emberek. A béta-karotint például a sárgarépából, holott az édesburgonyában (batáta) csaknem kétszeres mennyiség van belőle. Hasonlóképpen, egy másik karotin, a béta-kriptoxantin leggyakoribb forrása a narancs, holott a papajában 15-szörös koncentrációban van jelen. De jó példa a kelkáposzta is, amelyben háromszor több lutein van, mint a spenótban.

Az amerikai felmérés szerint az ellagénsavat főként az eperből visszük be, miközben a málnában háromszoros mennyiség van belőle. Továbbá: a mustár szolgáltatja étrendünkben a legtöbb allil-izotiocianátot, holott egy csésze vízitorma annyit tartalmaz ebből a csípős ízt adó szerves kénvegyületből, amennyit négy teáskanál mustár.

Randolph szerint az általuk vizsgált 14 növényi összetevőből tíznél találták azt, hogy a résztvevők egyetlen típusú étellel vették magukhoz a bevitt mennyiség legalább kétharmadát. Hangsúlyozta, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása fontos az egészség megőrzéséhez, de jelentős hatása van a minőségnek és a változatosságnak is.


Forrás: MTI
2010. 04. 30.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés