2019. December 07. szombat

válaszok: szex, pszichiátria

Dr. Vizi János szexológus, pszichiáter válaszol


Mi állhat a libidócsökkenés hátterében?

Tisztelt Doktor úr!

Egy szexuális jellegű problémával fordulok Önhöz. 19 éves vagyok, jelenlegi barátommal 1,5 éve vagyok együtt. Kb. 1 évig semmi problémám nem volt a libidómmal, de olyan 3-4 hónapja fokozatosan elvesztettem az érdeklődésemet, szinte alig kívánom és van, hogy az aktus közben megy el a kedvem minden látszólagos ok nélkül. Minden más tekintetben a kapcsolatunk teljes és kiegyensúlyozott, de az a probléma nagyon zavar, még úgy is, hogy a párom nagyon türelmes és megértő. Ön szerint mitől lehet ez? Több körülményre is gyanakszom: 
fél éve kezdtem el fogamzásgátlót szedni, a Cypromixet írták fel és olvastam, hogy a fogamzásgátlóktól csökkenhet a szexuális vágy mértéke; 
az utóbbi 1-1,5 évben rendszeresen, kb. 2 havonta jelentkezik nálam gombás fertőzés, ami fájdalmassá teszi számomra a szexuális együttlétet;
6 hónapja volt egy ciszta műtétem a farkcsontom környékén, aminek a sebe 4 hónap alatt gyógyult meg, ez nyilván megnehezítette az együttléteket, körülményesebbé váltak és az önbizalmamnak sem tett jót;
a testemmel kapcsolatban mindig elégedetlen voltam, bár a barátomnak teljesen tökéletes vagyok; az életemben általában jelen van a stressz, de nem túlzott mértékben és eléggé hozzá vagyok szokva, inkább pörgősnek és eseménnyel-telinek mondanám.

Ön szerint ezek valamelyike okozhatta a vágy csökkenését? Vagy lehet valami fizikai ok, esetleg egyéb, mélyebben rejtőző lelki ok?
Hogyan tudnék újra önmagam lenni?

 

Segítségét nagyon várom és előre is nagyon köszönöm!
Tisztelettel:

Csacsilány



Kedves Csacsilány, a felsoroltak közül akár több ok is szerepet játszhat, egymás hatását erősítve.

A fogamzásgátlók valóban okozhatnak libidócsökkenést, de ez gyakran kissé más összetételű készítményre áttérve javul, megszűnik. Erről konzultáljon a nőgyógyászával. Az nincs rendjén, hogy két havonta visszatér a gomba, ezzel is kezdeni kéne valamit – és nem "csak" a libidócsökkenés miatt. A gyakorlatban sokszor azt látjuk, hogy a partner egyidejű kezelése elmarad, ebben az esetben a partner "visszafertőz".

Kérdés, milyen szerepet játszik a mozgás az életében – a rendszeres mozgás számos egyéb jótékony hatása mellett a libidót is fokozza.

Természetesen érdemes végig gondolni a kapcsolatukat is – teljesség ide, vagy oda. A kezdeti "nagy lángolás" kb. másfél-két évig "önjáróan" elviszik a kapcsolatot, ennek elmúltával érdemes elgondolkodni néhány változtatáson. Kissé leegyszerűsítve, eleinte elég, ha egymás kezét fogva nézzük a csillagokat a teraszon, ez akár heti hátszer is jó program:)) – később csak heti kétszer:) – a fennmaradó napokra valami mást kell kitalálni. A szexben nagyjából hasonló a helyzet – eleinte elég a partner pajkos pillantása:), később másra is szükség lehet. 

A kellemetlen szexuális élmények természetesen negatív hatásúak – ha nincs kedve, ne erőltesse, ha közben elmegy, fáj, kellemetlen, ne folytassák. Igen, ez frusztráló lehet Önnek is, a partnerének is, de érdemes egy darabig türelmesen fogadni a helyzetet és dolgozni a megoldáson.

Vásároljon a Vital EgészségPlázában! >>

Dr. Vizi János




Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés