2020. Október 23. péntek

válaszok: szex, pszichiátria

Dr. Vizi János szexológus, pszichiáter válaszol


Okozhat-e szorongást, depressziót a kábítószer?

Tisztelt Doktor úr!

Kb. 6 hónapja, egyszeri alkalommal kipróbáltam az ecstasy nevű kábítószert. Védett körülmények között voltam, ismerősökkel. Sok folyadékot fogyasztottam (víz mellett energiaitalt is ittam), igyekeztem hűteni magam közben. Nem tudom, hogy a következő pár sorban leírtak lényegesek-e a probléma szempontjából, de talán igen: nem nagyon tetszett az élmény, kicsit ijesztőnek találtam és fontosnak tartom megemlíteni, hogy nem voltam túl kiegyensúlyozott lelki- és pszichés állapotban akkoriban (ennek fő oka a péniszméretem miatti túlzott elégedetlenség miatt meghiúsult párkapcsolat). Alapvetően zárkózott, gátlásokkal küzdő, önbizalomhiányos, szorongásra hajlamos fiú vagyok, nem is igazan akartam bevenni a tablettákat, de nem akartam, nem tudtam nemet mondani.

A lényeg az, hogy az esemény óta rosszul érzem magam. Depresszióra, szorongásra, pánikbetegségre emlékeztető tüneteim vannak, melyek alvászavarral, szédüléssel, a fejemben jelentkező nyomásérzéssel, enyhe hőemelkedéssel kezdődtek. Azóta jártam több természetgyógyásznál is, teljes állapotfelmerésen vettem reszt, ahol szervi problémákat nem, sokkal inkább lelki, mentális bajokat mutattak ki, melyekre több gyógynövénykivonatot, cseppeket, tablettákat kaptam. Azóta enyhültek a tüneteim, de a nyugtalan alvás, a gyakori álmodás, a nyugtalanság, a levertség és bizonytalanság érzése, a különböző szociális szituációkban való félelem, feszélyezettség és szorongass érzése, a koncentrálási nehézségek, a feszültségérzés. megítélésem szerint nem túl súlyosan, de megmaradt.

Utánaolvastam ennek a témának és azt találtam, hogy az ecstasy okozhat depressziós, szorongásos tüneteket. Ön szerint lehetséges-e, hogy mivel nem voltam túl jó lelkiállapotban, a kábítószer előhozta, felerősítette a mar eleve lappangó szorongásos, depressziós tüneteket, mintegy katalizátorként működve hozta elő a belső félelmeimet, szorongásaimat, amik már régóta bennem voltak, csak eddig fizikális tüneteket nem okoztak? Esetleg az agyi kémiai rendszerben (neurotranszmitterek rendszere, szerotonin-szint) okozott felfordulást, ami szorongásos tüneteket idézett elő?

 

Úgy tudom, hogy ilyen esetekben benzodiazepineket szoktak kezelésként alkalmazni. Ön szerint megoldás lehet-e, ha orvosommal nyugtatót iratok fel, megszüntetheti-e a nyugtató a pszichés tüneteimet? Esetleg gyógyszer nélkül is megoldható lenne-e a szorongass és depresszió leküzdése? Ön találkozott-e mar ilyen esetekkel, gyakoriak-e az ehhez hasonló esetek? 

Válaszát előre is köszönöm!

kábítószer és szorongás



Kedves Kérdező, azt javasolom, beszéljen az orvosával. Az a helyzet ugyanis, hogy személyes vizsgálat nélkül csak találgatni lehet, mert sajnos, kétséges, mit is vett be. A "piac" tele van mindenféle bizonytalan eredetű, bizonytalan összetételű szerekkel, egyáltalán nem biztos, hogy (csak) ecstasyt vett be.

 

Vásároljon a Vital EgészségPlázában! >>

Dr. Vizi János




Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés