Amerikai kutatók több mint 7 millió diák matematikai eredményeit vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy a lányok és fiúk teljesítménye nagyjából egyforma.
„Többé nincsenek nemi különbségek a matematikai teljesítmények körében” – mondta a kutatás vezetője, Janet Hyde pszichológus professzor, a Wisconsin-Madison Egyetem munkatársa. „Tehát a tanároknak és a szülőknek felül kell vizsgálniuk ezzel kapcsolatos nézeteiket.”
Nem csak a tanárok és szülők vélik úgy, hogy a lányok rosszabb matekosok, hanem a tudósok is ezzel magyarázzák hiányukat a matematikusi, mérnöki, fizikusi pályák magasabb fokozataiban. Az ehhez hasonló kulturális hiedelmek rendkívüli befolyásoló hatással bírnak, de fontos, hogy ezeket levetkőzzük. „Ha az anyánk vagy a tanárunk azt hiszi, hogy nem tudjuk elsajátítani a matematikát, az nagy hatással lehet az önértékelésünkre” – mondta Hyde.
A kutatók akár az átlagteljesítményt nézték, akár a legtehetségesebb gyermekek pontszámait, vagy a komplex feladatmegoldó képességet, a lányok ugyanúgy szerepeltek, mint a fiúk. Néhány kritika szerint ha az átlagteljesítmény egyenlő is, mégis lehetnek különbségek a nemek között a legmagasabb képességek terén. A csapat tehát ezt is kivizsgálta.
Összehasonlították az eredmények variációit, azzal a feltételezéssel, hogy ha több fiú esik a legtöbb pontot szerzők közé, akkor az eredmények variációi magasabbak lesznek. Ismét azt találták, hogy csak nagyon minimális a különbség, mint ahogy a komplex problémamegoldási képességet igénylő feladatok esetében is.
Hyde nem tudta megjósolni, hogy eredményeik elegendők lesznek-e a régóta fennálló hiedelmek eloszlatásához, de a maga részéről tovább küzd a cél érdekében. „A sztereotípiákat nehéz megváltoztatni, de tudósként igyekszem őket adatokkal megdönteni.”