2021. Június 23. szerda
A hízást és a fogyást, az ideális testsúlyt, alapvetően három dolog együttese befolyásolja: az elfogyasztott kalóriák mennyisége, a testmozgás, és a bélflóra egyensúlya, bakteriális összetétele. Az összes többi, endokrin jellegű ok is majdnem minden esetben ezekből eredeztethető. Nemsokára itt a nyár, mozduljunk ki a szabad levegőre! Terítékre kerültek a friss idényzöldségek. A rostdús táplálkozás biztosítja a vastagbél ütemes tisztulását, és a bélflórának is jót tesz. De a mozgás és a kalóriaszámolgatás csak egy-két összetevője az egészséges életmódnak. Lássuk, hol bukjuk el mégis a fogyókúrát…

A hízás és fogyás ősi működése

Fogyókúra alatt legtöbben a drasztikus ételmegvonást, koplalást értik. Azt vallják: „Amit nem eszel meg, attól nem fogsz hízni!” A módszer többszörösen káros, annak ellenére, hogy első pár alkalommal látványos eredményt hoz. Először is ideig-óráig tart a hatása. Egy faj túlélése szempontjából döntően fontos a zsírraktározás képessége, hiszen fel kell készülnie olyan időszakokra is, amikor nem jut rendszeresen élelemhez. Erre szolgál a zsírraktár, ínséges időkben ehhez nyúl a szervezet, és ebből szabadítja fel a kalóriákat a zsírbontás és zsírégetés folyamatain keresztül. Ha gyakori és rendszeres a koplalás, akkor a túlélési ösztön alapján a szervezet pánikszerűen elkezdi az extra zsírraktározást. És itt kezdődik a notórius fogyókúrázók kálváriája.

Fogy1

Őseink a mindennapi életük során azonban erős fizikai igénybevételnek voltak kitéve. A rendszeres mozgás tehát nem volt kérdés, hiszen le kellett vadászniuk, be kellett gyűjteniük az élelmet, ami nagy energiabefektetéssel járt. Így nagy súlytöbblet nem jöhetett létre, a zsírraktár táplálta az izmokat, tartotta fitten eleinket, és egyúttal tartalékként is funkcionált. A modern ember leginkább csak az egyik felét teljesíti a „programnak”: begyűjti a zsírraktárt. Olykor drasztikus fogyókúrába kezd, ami a kevés a kalóriabevitelen alapszik. Pedig a kalóriacsökkentésnél fontosabb, hogy miből visszük be ugyanazt a kalóriát! Mert kb. 400 kalória egy szénhidrátdús, inzulin-rezisztenciát okozó habos sütemény, és ugyanennyi kalória egy fehérjedús, egészséges natúr sült hús, friss vegyes zöldség körettel vagy vegyes salátával!

Észre kell vennünk, hogy hiába javultak az életkörülmények a világ élelmezési szempontból szerencsésebb felén, a belsőnk követi a túlélés ősi parancsát: éhezés után még nagyobb zsírraktárat gyűjt. Mondhatnánk a szoftver régi, hiába újult meg a hardver igénye! Minden éhezéses fogyókúra után egy kicsivel több zsírpárnát spájzol a szervezetünk. Ezt nevezzük ma jojó-effektusnak.

Fogy2

Hasonló a helyzet a több, mint 3 napig elhúzódó lébőjttel is. Akik pedig kizárólag csak fehérjeturmixokkal próbálnak fogyni, rostdús, szilárd táplálék nélkül, sok esetben, ha sikerül is fogyniuk, a diéta végén gyorsan visszakúszik még több kiló, mint amit leadtak.

Egy tudatos fogyókúrázó részéről érthető a megfelelő összetételű táplálkozás iránti igény. Érdekes módon az étkezés összetételének nagyobb szerepe van a fogyás és a testzsírszázalék szempontjából, mint a mozgásnak.

A hosszútávú, hatékony és egészséges fogyás érdekében endokrinógusok útmutatásai alapján, egy francia dietetikus csoport létrehozott egy innovatív professzionális fejlesztést. Ez egy olyan étkezést helyettesítő, súlycsökkentést segítő1, fehérje alapú diéta, amely megfelel a mikrobiom-barát, paleolit és ketogén diétának, illetve van vegán változata is!

FEDBOND EXPRESS: Főétkezést helyettesítő fehérje alapú levesek és turmixok

Fogyi3

Egyre több klinikai kutatás szerint a MIKROBIOM, a bélflóra összetétele meghatározza, hogy valaki túlsúlyos vagy sem, ugyanis léteznek hízásra hajlamosító baktériumok (Firmicutes). Ezek hatására sokkal több kalóriát képes hasznosítani a szervezetünk az étkezés során.

Ezért is olyan fontos főleg fogyókúra alatt megfelelő táplálkozással karbantartani a bélflóránk oly kényes egyensúlyát. Sok esetben fogyókúra alatt épp ezért ajánlott a bélflóra pótlása is, a közhiedelemmel ellentétben nem csak antibiotikumos kúra után lehet rá szükségünk.

Természetesen dönthetünk a gyors súlycsökkentés érdekében fehérje alapú, főleg folyékony diéta mellett is, de ahhoz tudatosan figyelnünk kell az összetételére. Nem elég egy marketing szlogen, legyünk éberebbek!

Lássuk, milyennek kellene lennie egy egészséges és jojómentes fehérjeturmix diétának!

• Legyen finom és laktató! Mert akkor nem csábulsz el nassolgatásra, és más típusú hizlaló ételekre. Fontos, hogy ne találj „jó” kifogást önmagad előtt, hogy miért töröd meg a diétát!

• Tartalmazzon sok tápanyagot, de legyen alacsony a kalóriatartalma!

Az alacsony kalória érték biztosítja, hogy a szervezet végre hozzányúljon a zsírraktárakhoz és lebontsa a zsírpárnákat. A lebontott zsírokat elégeti a szervezet. A diétás étkezéssel bevitt alacsony kalória ellenére így fog zsírszövetből extra kalóriát nyerni a tested a napi feladataidhoz, anélkül, hogy szédülnél vagy elgyengülnél. Nem kizárt akár 2000-2500 kalória felszabadítása a zsírpárnák elégetéséből! És ez lenne a cél!

• Legyen benne magas multivitamin, ásványi anyag és aminosav tartalom, hogy a diétát ne koplalásnak érezze a szervezeted, így nem fog lelassulni az anyagcsere, gyorsabban apadnak a kilók, és nem következik be a jojó hatás a diéta végén!

• Az alapja legyen nagyobb mennyiségű, és minőségi, lehetőleg tejsavófehérje izolátum, vagy borsófehérje. Ez biztosítja, hogy a súlycsökkentés ne izomból, hanem zsírpárnából történjen, és nem borítja fel a hormon-háztartásodat, mint például a szójafehérje!

• A centik, nem a kilók számítanak! Az lesz igazán látványos, hiszen a zsír könnyű szövet, de nagy a térfogata. Ha zsírból fogysz akár 3-4 kilót, az összhatásban annyira látványos lesz, mintha 6-8 kilót fogytál volna normál módon! Mert egy nem professzionális módon megtervezett diéta esetében többnyire izomból, szöveti vízből és salakanyagból fogysz. Az ugyan kilókban megnyugtató, ha a mérleget nézed, de a megjelenésed és a közérzeted nem fogja tükrözni az elvárt eredményt. A puhány testalkatról nem is beszélve. Lényeges, hogy ne veszíts izomállományt diéta alatt!

• Egy adag váltson ki egy főétkezést, és legyen magas rosttartalma is. Ez biztosítja az alacsony kalória-bevitelt és az egészséges vastagbélműködést is. Ugyanakkor tápanyag a jó bélflórának, és a vércukorszintre gyakorolt hatása miatt hosszú ideig őrzi a telítettség, jóllakottság érzést is. Így komoly segítséget kapsz, hogy sikerre vidd a fogyókúrás célkitűzéseket.

• Ne tartalmazzon szójafehérjét, mert női hormonokhoz hasonló fitoösztrogéneket tartalmaz, és az felborítja úgy a férfiak, mint a nők hormonális háztartását. Azon kívül a szója erőteljes allergén anyag, ami gyulladásokat okoz a zsírszövetekben is. Ameddig gyulladások vannak a zsírpárnákban, addig majdnem lehetetlen a zsírbontás. Zsírbontás nélkül pedig lehetetlen a zsírégetés! Ezért nem hozza sok esetben a torna sem a tőle elvárt eredményt!

Fogyi4

• Ne tartalmazza az alábbi gyulladás növelő összetevőket sem:

• glutént, mert az szabotálja a pajzsmirigy működését. Normál pajzsmirigy működés nélkül pedig, nincs elégséges pajzsmirigyhormon termelés, lassulni fog az anyagcsere, és nem fogysz tovább, sőt hajlamosabb leszel a hízásra!

• hozzáadott cukrot, ami növeli a vércukorszintet, inzulinrezisztenciát okoz, és táplálja a rossz bélflórát is.

• a tehéntejben előforduló A1-béta kazeint, erőteljes gyulladásnövelő, ami szabotálja a zsírbontó képességet.

• semmilyen mesterséges adalékanyagot, szintetikus aromát, színezéket stb., mert ezek nem tesznek jót a gyomor és bélnyálkahártyának. A jótékony vastagbélflórának olyan környezetet alakítanak ki, amely nem kedvező a szaporodásához és a megfelelő csíraszámban való életben maradásához. Emiatt könnyen felborul a normál testalkatot biztosító élőflóra oly kényes egyensúlya.

Így már jobban érthető, miért ajánlott fogyókúra idején a professzionális MIKROBIOM DIÉTA!

Mit jelent a mikrobiom diéta?

Egy olyan étkezési rendszer, amelynek összetevői megfelelnek a fent említett kritérium-rendszernek és ezáltal biztosítva van a normál testalkatot biztosító bélflóra. Így nem leszel hajlamos a túlzott hízásra és tartós fogyást érhetsz el. Most már jobban megérted, miért volt mostanáig oly sok fogyókúrád sikertelen. Bizonyára nem az a célod, hogy olyan módszerrel fogyj, aminek a vége a jojó hatás, ha már annyi áldozatot hoztál a súlycsökkentés során.

Szerző: Tihor-Herczeg Kyra táplálkozástudományi szakértő Amerikai Anti-Aging Orvosi Akadémia tag

FEDBOND EXPRESS professzionális MIKROBIOM DIÉTA

FB jav


2021. 04. 30.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés