2020. Január 27. hétfő

válaszok

Dr. Füredi Júlia pszichológus válaszol


Feledékenység

T. Doktornõ!

Van egy barátom, aki meg van ijedve saját magától, mert azt mondja, hogy nagyon rossz a memóriája. Egy betéti társaságot vezet, ezerfelé kell koncentrálnia, mert szerintem túl sokat vállal magára. Elég talpraesett, lehet, hogy csak magától várja el a brilliáns memóriát. Akkor van megijedve, amikor az elõzõ nap dolgaira nem emlékszik. Õ 32 éves, nemrég végzett el egy PÁV vizsgát (gépkocsivezetéssel kapcsolatos), ami énszerintem nem is sikerült volna a legjobban, ha valami gond lenne a fejével.

Azt szeretném kérdezni, van e valamilyen szerkezet, ami kimutatja, hogy van-e probléma vagy nincs, gondolok egy gépre, amit rákapcsolnak a fejére, vagy esetleg orvosi tesztekkel esetleg el lehet e dönteni, hogy van-e probléma vagy sem?

Tisztelettel,

egy aggódó barátnõ (Katalin)

Kedves Aggódó Barátnõ!

….hol is tartottam? A viccet félretéve, a memóriájának romlását mindenki magán érzi meg elõször és ez valóban rémisztõ lehet. Az, aki úgy könyvelte el magát, hogy mindenre emlékszik és egyszerre mégis nehézséget okoz számára, hogy a legegyszerûbb eseményt felidézze, biztosan megijed ettõl a jelenségtõl.

Az Ön barátja esetében a rengeteg szerteágazó tevékenység és a túlhajtott munkatempó okozhatja az emlékezetkiesést vagy e képesség átmeneti gyengülését. Egyszerûen nem képes több információt feldolgozni, tárolni, illetve a fontossági sorrend következtében egyes információk többnyire a kevésbé lényegesekháttérbe kerülnek. Ez valóban bosszantó tud lenni.

Léteznek memóriát vizsgáló tesztek, illetve a neurológia tudománya foglalkozik az agyi folyamatokkal. Ha olyan kritikussá válna a probléma, hogy megakadályozza õt a mindennapi normális életvitelben, forduljanak neurológus szakorvoshoz. Ám mindenek elõtt azt javaslom, hogy szervezzen a barátja számára feltöltõdésre alkalmas programokat, kiránduljanak nagyokat a szabadban, hallgassanak zenét. Általában a sportolás kiválóan helyreállítja az agyi vérkeringést, rendezi a gondolatokat, de kiváló hatása van -bár tudományos bizonyítékokkal nem tudom alátámasztania semmittevésnek; a fûben, háton fekve nézzük a bárányfelhõket; a csöndben ülünk egymás mellett, fagyit nyalva és nézzük a Dunát (vagy, ami éppen arra folyik) és ezek egyéb variációi. Nem utolsósorban és ez már tudományosan is bizonyította szex aktív gyakorlása is jótékony hatású. Ja, és egyen közben diót, mert az is jót tesz a memóriának!


Dr. Füredi Júlia




Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés