2019. Július 16. kedd
A szusi világszerte egyre népszerűbb, Magyarországon is kapni már a nagyobb élelmiszerboltokban, Nagy-Britanniában pedig több fogy belőle a szupermarketekben, mint a hagyományos sajtos szendvicsekből. Bár egészséges ételnek tűnik, mégis vannak veszélyei, figyelmeztet a Leeds Metropolitan Egyetem dietetikusa, Louise Sutton.

Koleszterin
A kaviáros szusi gazdag omega-3 zsírsavakban, melyeknek szívvédő hatást tulajdonítanak. Ugyanakkor koleszterinnel is tele van, így akinek oda kell figyelnie a koleszterinszintjére, az ne fogyassza nagy mennyiségben, vagy túl gyakran. A köszvényesek lehetőleg kerüljék el minél messzebbre, mert magas purintartalma kiválthatja a kínzó tüneteket.

szusi


Bár maga a szusi nem tartalmaz sok sót, a szójaszósz, amibe mártják, mindent elront. Az adagokhoz kínált eredetű mártás a napi megengedett 6 grammnyi sómennyiségből 1 grammot tartalmaz. A fermentált szójababból előállított készítményt kerülnie tanácsos mindenkinek, akinek magas a vérnyomása, vagy sószegény diétát kell tartania.

Hengeres férgek
Az Amerikai Gasztroenterológiai Szakkolégiumnak nemrég bemutatott két tanulmány jelentette, hogy emelkedett a hengeres férgek által okozott parazitafertőzések száma a tenger gyümölcseinek nyersen történő fogyasztása miatt. A féreg lárvája a gyomor és a bélfal szöveteibe rágja be magát. Hirtelen hasi fájdalmat, hányingert és hasmenést okozhat. A kórokozót macskák és kutyák is az emberre ragaszthatják. Ha a szusiban lévő tenger gyümölcseit 24 órán át mínusz 20 fokon tartják, az megöli a férgeket.

Higany
A Biology Letters című folyóirat egy tavalyi tanulmánya felfedte, hogy a tonhalas szusikban a higany mennyisége meghaladta az egészségügyi határértéket. A túl sok higany az idegrendszer fejlődését károsítja, bénulást, siketséget és vakságot okozhat, ezért javasolják a várandós nőknek, hogy étrendjükből iktassanak ki bizonyos halakat (például a nyers tonhalat).

Baktériumok
A szusiban leggyakrabban a staphylococcus aureus fordul elő, de nem annyira a hal, mint inkább a rizs miatt. Ha a rizst nem hűtik le hamar a főzés után, a felszínén elszaporodnak a kórokozók. Ha ráadásul szobahőmérsékleten felejtik, az többszörösére növeli az ételmérgezés kockázatát. Csak friss ételt szabad választani, el kell fogyasztani a megadott lejárati időn belül, addig pedig hűtve szabad csak tárolni.


Forrás: Medipress/Vital
2011. 09. 18.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés