Nyomtatás 
Forrás: Vital.hu (http://www.vital.hu)

Nők! Ezért ne igyatok kólát!

Napi egy-két kóla elfogyasztása ártalmatlannak tűnhet, azonban a legújabb kutatások szerint károsítja a csontokat. A folyamat nem minden részlete tisztázott, de a szakemberek biztosak abban, hogy a szénsavas üdítőitalok – leginkább a kóla – számos módon hat a csontokra.

Az egyik magyarázat szerint a kóla fogyasztása az egészséges italok, pl. a tej rovására történik, ezáltal az emberek egyszerűen nem jutnak megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz és kalciumhoz. A másik lehetőség szerint a kólában lévő koffein a felelős, ugyanis a koffein és a csontritkulás kapcsolata már eddig is ismert volt.

A harmadik lehetséges magyarázat a kóla egyik alapanyagára, a foszforsavra koncentrál. A szervezet a foszforsavat kalciummal próbálja kompenzálni, és amennyiben nem áll elegendő kalcium rendelkezésre, akkor a csontokból vonja el.

„A tej is tartalmaz foszforsavat, ám található benne kalcium és D-vitamin is. A szénsavas italokban viszont a foszforsav mellett nem találjuk meg ezeket az anyagokat, így túlzott fogyasztásuk csontritkuláshoz vezethet.” – fejtette ki Dr. Primal Kaur, a philadelphiai Csontritkulás Központ Igazgatója.

Az intézményben zajlott vizsgálat eredményei alapján a heti 5 szénsavas üdítőt (melyből 4 kóla volt) fogyasztó nők csontsűrűsége a kortól, a kalcium- és a D-vitamin-beviteltől függetlenül alacsonyabb volt. A koffeinmentes kóla esetében kisebb volt a hatás, a cukormentes kólák viszont ugyanakkora problémát okoztak. A férfiak körében nem találtak kapcsolatot a kólafogyasztás és a csontritkulás között.

„A mértékletesség nagyon fontos.” – hívta fel a figyelmet Dr. Kaur. „Nem kell teljesen száműzni ezeket az italokat, viszont érdemes a fogyasztásukat heti egy-két pohárra korlátozni.” Emellett a kalcium és D-vitamin megfelelő napi bevitele is elengedhetetlen.



A cikket a vital.hu-n az alábbi címen találja meg:
http://www.vital.hu/kola_kalcium_d-vitamin_csont