2020. November 24. kedd
Aki volt már valaha másnapos, az legközelebb biztosan szeretné elkerülni – az esetek többségében mégsem sikerül, pedig rengeteg praktika ismert a kínzó tünetek ellen. Íme néhány népszerű tévhit és azok cáfolata, amelyeket a WebMD portál gyűjtött össze.

Mítosz: A másnaposság nem nagy ügy
Valóság: A másnaposság a szervezet reakciója a túl sok alkohol által okozott mérgezésre. A mértéktelen ivás megrengeti a központi idegrendszert, vegyi anyagokkal önti el az agyat, fejfájást, szédülést, émelygést okoz, és olyan sokszor száműz a wc-re, hogy kiszáradáshoz vezet. Mindennek ára másnap reggel fejfájás, kimerültség, kiszáradt száj, émelygő gyomor, és legyengült immunrendszer.

másnaposság

Mítosz: A másnaposságban nincs nemi diszkrimináció
Valóság: Ugyanolyan mennyiségű alkohol a nőknél nagyobb eséllyel vált ki hatást, mint a férfiaknál. Ennek oka a két nem közti biológiai eltérésekben rejlik: a férfiak teste nagyobb mennyiségben tartalmaz vizet, ami segít felhigítani az elfogyasztott alkoholt, a nőknél viszont több alkohol kerül a véráramba.

Mítosz: Csak az ivászat vezet másnapossághoz
Valóság: Ugyan nagyobb az esélye a másnaposságnak, ha egyszerre többet iszunk, de a testösszetételtől függően már néhány ital is okozhat fejfájást és más kellemetlen tüneteket. Csökkenthető ennek esélye, ha az alkoholizálás közben vizet vagy alkoholmentes italt is fogyasztunk, így egyrészt összességében kevesebb alkoholt iszunk, másrészt a szervezetünk hidratáltságát is megőrizhetjük.

Mítosz: A bor árt legkevésbé
Valóság: A vörösborban lévő tanninok egyeseknél elősegíthetik a fejfájás kialakulását. A malátát tartalmazó égetett szeszes italok, mint a whiskey, pedig nagyobb eséllyel okoznak súlyos másnaposságot. Ha tartunk a másnaptól, a legjobb választás a sör és a tiszta szeszek, mint például a vodka vagy a gin.

Mítosz: A diétás koktélok biztonságosabbak
Valóság: Lehet, hogy kevesebb kalóriát tartalmaznak, de ettől még ugyanúgy okozhatnak másnaposságot. Kutatások szerint a gyümölcsök, gyümölcslevek és más cukortartalmú folyadékok csökkenthetik a tünetek intenzitását.

Mítosz: Rövidet a sör elé
Valóság: Nem az számít, hogy milyen sorrendben fogyasztjuk a röviditalokat és a sört, hanem az összességében elfogyasztott alkohol mennyisége. Egy standard ital – ami lehet akár egy 3,5 decis sör, egy másfél decis bor, vagy egy feles rövidital – ugyanolyan mennyiségű alkoholt tartalmaz. Ne hagyjuk, hogy a pohár mérete megtévesszen minket, a lényeg az alkoholtartalom.

Mítosz: Lefekvés előtt együnk tésztát
Valóság: Ha már részegek vagyunk, hiába eszünk lefekvés előtt, nem fog segíteni – az ételnek az alkohol eelőtt a gyomorba kell kerülnie, hogy hatásos legyen. A legjobban a zsír képes lelassítani az alkohol felszívódását; az első ital előtt tehát együnk pizzát vagy steaket. Alvás előtt pedig igyunk vizet, hogy ne száradjunk ki.

Mítosz: Fájdalomcsillapító szintén lefekvés előtt
Valóság:A recept nélkül kapható fájdalomcsillapítók hatása általában négy órán belül tetőzik, ébredéskor hatásuk már a múlté. Jobb megoldás, ha rögtön ébredés után vesszük be a tablettát. Kerüljük a paracetamolt/acetaminofent tartalmazó gyógyszereket ivás után, mivel az alkohol megzavarja a hatóanyag májban való feldolgozását, és a kettő kombinációja akár májgyulladást és tartós májkárosodást is okozhat.

Mítosz: Az alkoholtól jobban alszunk
Valóság: Az alkohol lehet hogy segít elaludni, de az alvás minőségét megzavarja: csökkenti a fontos REM-fázisok hosszát, és hamarabb is felébredünk hatására. Nagyobb ivászat után a másnaposság az éjszaka második felében támadhat, és azt is megakadályozhatja, hogy visszaaludjunk.

Mítosz: Kutyaharapást szőrivel
Valóság: A másnaposság tünetei akkor a legkínzóbbak, amikor a véralkoholoszint nullára esik. A gyógyítónak szánt reggeli szeszes ital maximum elodázza ezt a pillanatot, de elkerülni nem segít. Ha csak alkohollal bírjuk átvészelni a másnapot, nagy valószínűséggel alkoholfüggők vagyunk.

Mítosz: A kávé az ellenszer
Valóság: A kávé csak méginkább hozzájárul a dehidratáltsághoz, vagyis még kínzóbbá teheti a másnaposságot. Egy átivott éjszaka után a legjobb, ha kerülünk minden koffeintartalmú italt, és inkább vizet vagy sportitalokat fogyasztunk, hogy pótoljuk az elveszett elektrolitokat. Hányás esetén ez még inkább javasolt.

Mítosz: A gyógynövények erre is jók
Valóság: Brit kutatók a rendelkezésre álló kutatási eredményeket átvizsgálva nem találtak olyan gyógynövényi szert, ami hatásos lenne másnaposság ellen – így sem az élesztő-, sem az articsókakivonat nem segít. Egy másik brit kutatócsoport talált egy fügekaktusz-kivonatot tartalmazó szert, ami csökkentheti a másnapossággal járó émelygést és szájszárazságot, ám a kínzó fejfájást nem. Bizonyított gyógyerővel csak az idő bír.


Szerző: Vital
2011. 12. 31.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés