2014. Április 20. vasárnap
A kétnyelvű gyerekek rugalmasabbak a tanulás terén, legalábbis, ha nyelvi szerkezetekről van szó – derítette ki egy kutatás.

Kovács Ágnes és Jacques Mehler, a trieszti International School for Advanced Studies (SISSA) kutatói annak jártak utána, hogyan tudják a kétnyelvű családok gyermekei elsajátítani mindkét nyelvet ugyanannyi idő alatt, mint más gyerekek egy anyanyelvet. 

kétnyelvű, gyerekek

A vizsgálatok során egyéves gyermekeknél mérték fel, hogy mennyire képesek elkülöníteni különböző nyelvi szerkezeteket. A képernyő elé ültetett gyerekeknek kétféle szerkezetű hangsorokat játszottak le, különféle képekhez társítva, melyek a monitor különböző részein jelentek meg.  Az első menetben a gyerekek megtanulták összekapcsolni a képeket és a hangsorokat, a következő menetben pedig már kép nélkül hallották a hangsorokat. A kutatók ekkor megfigyelték, hogy a gyerekek a képernyő mely pontjára szegezték tekintetüket.

A második körben az egynyelvű gyerekek csak az egyik szerkezetű szavaknál pillantottak a képernyő megfelelő sarkába, a kétnyelvűek azonban mindegyik szótagvariánsnál a helyes irányba néztek – írta a Die Welt című német lap internetes kiadása. A kutatók ebből arra következtettek, hogy a kétnyelvű gyerekek képesek egyszerre két nyelvi mintát is elsajátítani és a képernyő megfelelő sarkával párosítani.

Korábbi kutatásokból az is ismert, hogy a kétnyelvű gyerekek más területeken is előnnyel rendelkeznek. „Egyebek között jobban el tudják nyomni a korai viselkedésmintákat, és új szabályokat elsajátítani – fejtette ki Kovács. – A kétnyelvű négyévesek képesebbek új kritérium szerint, például a korábbi forma helyett szín alapján elrendezni a kártyákat. Az egynyelvű gyerekek erősebben ragaszkodnak az első szabályhoz.”

A kutató nem állítja, hogy a kétnyelvű csemeték általában könnyebben tanulnának. Abban azonban hisz, hogy kognitív és nyelvi képességeik között van összefüggés – és hogy ez az összefüggés teszi számukra lehetővé a látszólag lehetetlent, vagyis azt, hogy ugyanolyan gyorsan sajátítsanak el két nyelvet, mint mások egyet.

Hogy közben mi megy végbe a gyerekek agyában, továbbra is rejtély marad. A nyelvészek úgy vélik, hogy a kétnyelvű gyerekek mindkét nyelv számára csupán egy idegsejthálózatot hoznak létre az agyukban, és még akkor is ezt használják, ha később további nyelveket kívánnak elsajátítani. Az egynyelvűeknek ezzel szemben minden egyes új nyelv számára új hálózatot kell létrehozniuk.


Forrás: MTI
2009. 07. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés